Vásárlás: 2012 december elején. Állapota ekkor:
|
|
Első lépések.
Mindjárt az elején felhívom a tisztelt olvasó figyelmét erre az oldalra! Rengeteg segítség olvasható Babetták szervizeléséhez. Köszönet Marcellnek a leírásokért és az összeszedett anyagokért! Feltett szándékom volt a télen
a lehető legkevesebb beleforgatott összegből feléleszteni, hogy költséghatékony
szaladgáló járgány szerepét töltse be a háznál. Ennek érdekében a
benzin útjával kezdtem. Tank kitakarítása úgy nézett ki, hogy először
folyó vízzel kicsapattam a tartalmát (benzincsapot kiszedtem), majd
egy doboz 4x25 forgácslapcsavart beleöntve (ez volt itthon) cirka
félórán keresztül intenzíven kiráztam belőle a lelket, majd a csavarokat
kirázogatva újfent átmostam az egészet csap alatt, a vizet is jól
meglötykölve benne. Miután kiszáradt, következett a RO55. Egy litert
öntöttem bele, ami 1 teljes napot töltött benne, időről-időre odébbfordítva
a tankot. A benzincsapot magát elég könnyen átjárhatóvá tudtam tenni, ellenben a szűrő borzalmasan nézett ki. Mintha gyantába öntötték volna.. 1,5 óra ázás toluol hígítóban azonban csodákra képes. Ecsettel időnként megtaszigáltam rajta a lerakódást, de a végeredmény csodálatos lett. Ezt sem kellett vennem. A csaptömítésen (belső) egyébként meglepődtem, hibátlan állapotú volt. Nem így a hollanderé. De ne legyek telhetetlen! A karburátor összes alkatrésze megjárta az említett fürdőt. A fúvókák is, bár ezeket inkább újakra cseréltem. Az állítócsavarok mindketten jó állapotban voltak, és az úszó is megúszta lyukadás nélkül. A tengelye volt kissé meghajolva, aminek okára tippem sincs. Ezt sikerült kiegyengetnem. (A fentebb közölt oldalon van egy kép az épp széttermelt úszóházról. Olyasmi kép fogadott engem is.) Ezt követően a tankból kikerült az E85, a benzincsap a helyére került, és 1:33-as keverékkel felöntöttem fullra. A tele tank hangsúlyos a történetben. Így nem fog elkezdeni rozsdálni az életben! Végül föl a karbi, és játszhattam benzinszintbeállítósat. 5X szedtem szét és raktam össze. Amikor már az járt a fejemben, hogy eleget hajtogattam már az úszót, beszerzek egy utángyárit, összerakás után végre ott tartottam hogy befolyt a benzin, de le is zárt a tűszelep: nem okádta kifelé a naftát. Benzin járatok tehát kivégeztettek. Gondoltam az sem rossz, ha levegőt is kap. Leszedtem hát a légszűrőházat, amiből kihajítottam a málladozó betétet, kitisztítottam a szűrőházat, és tettem bele fém mosogatódörzsit. A karbi elején lévő műanyag házat is kitisztítottam, és gondoltam megpróbálkozom a beindítással. Természetesen nem sikerült, ezért megpróbáltam a gyertyanyíláson belöbbölt kortyintásnyi benzinnel. Szintén nem indult. Kapott hát vadonás új gyertyát, és lássak csodát: beindult. Elvileg a motor a nyáron még üzemelt, bár a tank-csap-karburátor állapotát látva ezt hirtelen felindulásból visszautasítom. A kipuffantó durván tolta a füstöt, de dolgozott. Próbakört letudtam. Fékek fognak, motor megy, világítás elöl működik, hátul semmi. Szétszedés után kiderült, hogy 12V 5Wos izzót raktak bele. Derengett valamennyit, de semmi komoly próbálkozás a fény előállítására. Ezt cseréltem 6V 5Wra. (Jó, ha van egy Trophy a háznál :)) Így már a világítás is üzemel. Tükröt rátettem egy jobboldalit is, kinyomtattam az előzetes fedezetigazolást a KGFB-ről és illaberek... Jelenlegi állapotában elkerregtem vele kb 30 km-t. Zokszó és gondolkodás nélkül teljesítette. Csak néhány kép készült ekkor: A benzintank már tisztul, a nejlonzacsek a szívócsonkot hivatott lezárni a beavatkozás idejére. |
|
Rövidtávú tennivalók:
Szükséges a nyereg mielőbbi rendbetétele. Az utam során éreztem az összes rugóját a téli motorosgatyón keresztül is. Tavasszal megmentem a pusztulattól végérvényesen. Egyelőre nem látom értelmét a blokk széthúzásának, mert nincs szivárgás a szimmeringek tájáról... Kapni fog egy oldószeres motormosást, hogy a dzsuvát eltüntessem róla, és akkor fogok többet tudni. Csapágyhangja egyelőre nincs a motornak, de ha beköszönt a jó idő, az újrafényezés miatt úgyis szét kell dobni az egész benzinkecskét. Ha így lesz, cserélődik a blokkban is minden kopott dolog. |
|
2012.12.29 Az úszó dolgot elkiabáltam. Kilyukadt, és a benzincsapnál csak sejthető, hogy milyen állásban van - hát elzárva nem volt. Reggelre kb 1,5 liter keverékkel lettem szegényebb. Ellenben az úszót megforrasztottam (miután a benzint kirázogattam a kibővített lyukon át), és arra is figyelmes lettem, hogy a szívócsonk mozog. Gyanús volt a kontrázva lehúzása korábban is, de mint kiderült nem ezen az oldalon volt a probléma, hanem megszaggatták a tőcsavar menetét a hengerben. Egyelőre 8.8as csavart vágtam méretre, és tekertem be menetrögzítővel. Kiderül hamarosan, hogy bírja-e. Ha nem, akkor előrébb kell hoznom a motorgenerált. Egyébiránt az úszóházban a benzinszint beállítása most rendesen lefoglalta az időmet. 2013 január Vaterás
beszerzés után gazdagabb lettem 2db jó állapotú lemez-oldalborítással,
valamint egy karburátorral. Tartalékosnak jó lesz, a 9-es torokátmérős
ez is. Szegényebb is lettem 4500 Ft-val. (postaköltséggel) 2013.01.19 Veteránbörzén vettem egy kilométerórát. Helyére pakoltam, így a lámpatest már nem ázik be. A meghajtása még további beszerzést igényel. 2013.01.26 Gondoltam ideje lecserélni az olajat a hajtóműszekrényben. Mentem vele egy kis karikát, hogy melegedjen, azután nekiláttam. Azt hittem, rondább lesz az olaj. Igaz, még csak kb 60km-t mentem vele, de előtte nem tudom mennyit állhatott. Ismételten szembesültem vele, hogy nagyon retkes a blokk, valamint mindkét lánc is nagyon laza. 2013.02.03 Indultam
volna boltba a mopeddel. Csapot nyitottam, és amíg készülődtem elkezdett
maga alá vizelni (benzinelni). Drága mulatság, ezért inkább elzártam,
és boltfutam után szétszedtem a karbit. Az úszónak az eddig még forrasztás
nélküli fele megadta magát. Szerencsére van itthon cseredarab, amiről
kiderült hamarost, hogy ő sem akar dolgozni! Vasárnap lévén nem tudtam
újat beszerezni, így másnapra maradt a javítás. Még világosban hazaértem
melóból, össze is tudtam rakni, minden okés volt. Elvittem próbaútra.
A gázbowden kiszabadult a súberből. Ennek a visszatétele ugyancsak napolódik,
mivel már csak tapogatózni lehet odakinn a sötétben.
2013.02.09
Vaterás vétel: Henger + HF + dugattyú + gyűrűk. Alapméretes, használt de
jó állapotú. Ár: 2500 Ft Utángyártott úszó: 1150 Ft. 2013.03.03-án újabb alkatrészdömping. Jeszibácsitól (házhozszállításos) alkatrészvásárlás: hűdejó állapotú komplett hátsó kerék (kerékagy, felni küllőzve, csapágyak, távtartók, porvédők stb, valamint újraferodolozott hátsófék kompletten benne) + km meghajtással rendelkező elsőfékfedél felújított fékpofákkal. Mindez 5000 ért. 2013.03.08 vaterán leütött alkatrészcsomag beérkezett. 5500-as vétel volt. A csomag tartalma: használható első és használhatatlan állapotú hátsó sárvédő. 3 karburátorház és alkatrészei - 1 komplett 12-es torokátmérőjű karbit, és egy hiányosat tudtam összerakni belőlük. Van még + 3db úszó, első lámpa kilométerórával, hátsó lámpa. 2db lámpakapcsoló. Egy kipufogó könyök és dob 207.500-ra. 1 db első fékfedél, 3 db hátsó fékfedél, 8db fékpofával (egy repedt volt), 3 fékkulcs, 2 fékkar fékkulcshoz, rugók, egy ülés, keréktengelyek, láncfeszítők (300 és 500 -hoz is). Egy kormány, két gázház, 1 gázkar, dekompresszorkar, oldalburkolat + maréknyi csavar és egyéb apróságok. 2013.03.28: Jawa 210 elsőkereket vettem jó krómozással, mert a sajátja rozsdabogja. Így a km-hajtáshoz sem kell reszelgetnem. (1500 Ft)
2013 április: 2013.05.04-én moped szétszedve apró darabokra. Alkatrészek takarítása, csiszolás, galvanizálás és fényezés következik. Bifór pikcsörsz: |
|
|
|
A dolgaim megjárták a galvanizáló műhelyt. A fékkarok csúnyák lettek, de vállalják a grátisz horganyzást ha visszaviszem őket még egyéb dolgaimmal. Valószínűleg szétfűzöm a régi elsőkereket, és annak a küllőivel mennek majd vissza. (1500Ft volt a mutatvány).
05. 25-én a
szietszentmiklósi börzén összefutottam a Babetta love fórum oszlopos
tagjaival, átvettem a pólómat, valamint beszereztem eredeti
tankfeliratot, egy ülést, amin a bőr hibátlan, továbbá
szimmeringszettet Jeszibácsitól.
|
|
Itt is megakadtam
tehát, de sebaj, akkor majd a kerekeket. Mindkettőt szereztem ép
krómozással, mint írtam is korábban. Az első kereket ellenőriztem, egy
küllőből kellett vágnom, mert sokat lógott túl az anyán. Csapágycsere
után tömlővédőt, új tömlőt és új külsőt kapott (Mitas M03). Jöhet a
hátsó kerék. Na ezen majd' hanyattvágtam magamat: fék oldalán a
csapágy nem megforgott, hanem tudom lökdösni ki a peremig illetve
vissza a helyére melegítés nélkül. |
|
![]() |
![]() |
Július 8-án
megfordultam a Futármotorosboltban.
Beszerződött pár apróság: kapcsolópofa garnitúra, hengertőcsavarok és
pár dolog az MZ-hez. Sorry mindenkitől, de a július-augusztusban kattogtatott fényképek elhaláloztak. Megpusztult a memóriakártya!
07.10-én
hozzáláttam a motorblokkhoz: Július 15: a blokk elindult összefelé. Új
csapágyakkal és szimmeringekkel. Végül nem sk dolgoztam össze, hanem
szerelőként dolgozó jóbarátom (amíg a családdal nyaraltam), amit
ezúton is hálásan köszönök! Volt vele munka: Hajtókar bronzperselyét
cserélni kellett, mert forgatható volt a hajtókarban. Vettem újat. Ezt
az irtóra fölhevített hajtókarba préselték bele, majd hűlés után a
csap méretére dörzsárazták, és bemetszették. A blokkban minden csapágy C3-as, nyitott Koyo lett. Főtengelyszimmeringek jó drága vitonosak mindkét oldalon,
az indítódobhoz került még ugyancsak vitonos, a hajtóműszekrény bal
oldalához duplaajkúak mindkét tengelyre. A vateráról jóval korábban
beszerzett henger-hengerfej-dugattyú (gyűrűkkel) használt,
összekopott, de nagyon jó állapotú alapméretes kombó került. A
hengerfej alá viton anyagú O gyűrűt tettem (dekompresszorhoz).
Megkapta természetesen a pakolásokat is, és új tőcsavarokkal lett
fölszerelve a hengerfej. Vettem tőcsavarokat a szívó- és
kipufogócsonknak is, de hála az égnek, nem jó méretet kaptam (M5
helyett M6ost). Mivel nem akartam ismételten napot halasztani a motor
helyretételével, 8.8-as csavart vágtam méretre, gömbölyítettem le és
ezekkel szereltem össze.
A motor tehát összerakatott
július 28-ra.
Közben már összerámoltam a hátsó részét is a mopednek. A sárvédő a
helyére került. Itt megint volt min ráncolnom a homlokomat, mert a
sárvédőfogó pálca spéci alátétei közül az egyik galvanizált
elpárolgott. Van cseredarab, ami természetesen nem volt galvanizálva.
Egyelőre a célnak megfelel, összeraktam vele. A hátsó lámpa
vezetékeinek szereztem fehér színű zsugorcsövet, és nagyon sok
keresgéléssel sikerült szereznem átvezető gumigyűrűket a sárvédőhöz.
Természetesen a vezetékek is újak, amiket behúztam. Helyére került az
első kerék, és a hátsó is. Mindkettő új fékbetétekkel. Főként a hátsót
kellet csiszolgatnom, hogy jó legyen. Föltettem a kormányt is, és a
fékkarok házait. Helyére raktam a motort is, és jöhettek a láncok. A
lánckerekek nem voltak megkopva, ezért azokat tettem vissza amiket
leszedtem róla. A lánc sincs még nyúlva, így ezeket átmostam
benzinben, majd száradás után vettek olajfürdőt, és a felesleg
lecsorgása és törlése után mentek a helyükre. Külön élmény az
excenteres láncfeszesség- és kerékbeállítás. Aki még nem tette,
mindenképp próbálja ki!
Augusztus
11 bowdeneket leszedtem, és annak
rendje és módja szerint megolajoztam őket. Újra átmentem a kenési
pontokon, a láncot is átfújtam láncspray-vel. Immáron mindegyik
kezelőszerv akadálymentesen mozog. Próbakör is volt, még km-hajtás
mentesen. Motor indult, ment, de össze-vissza járt. Lámpa kapcsolásra
horkolni kezdett és leállt. Orvoslásul kapott egy direkt testkábelt a generátor állórészről a közös
testpontra, és fórumtárs kölcsön-eszközeivel beállítottam a
benzinszintet az úszóházban, és beállítottam a gyújtást is. (Köszönöm
Árpi bácsi!) Véglegesítettem a kmórát augusztus 15-én. Immáron mér! A 210-es utángyártott spirált a Babetta Love fórum veteránjainak tanácsára fölcineztem, de nehogy azt gondolja valaki, hogy azt csak úgy fölcsavarja a 210-es fékfedélre! A hollander oldalán lévő bordázat nem engedi föltekerni. Elő a sarokcsiszoló, és megkúpoztam az elejét. Így jelenleg hivatalosan is számolja a sebességet és a megtett utat a 207-em. Ugyanekkor készítettem a tank felső részéről papírsablont, és ez alapján a már régen bevásárolt lábtörlőből vágtam tankfilcet. Cipőragasztóval (palma) tettem föl a helyére. Most már csak azért nem szalonállapotú a moped, mert a kipufogót és a pedálokat újra kellene krómozni. Valószínűleg előbb-utóbb ezt is meglépem, de egyelőre kiörömködöm magamat. Augusztus 24-én egy fórum- és márkatárssal átbabettáztunk az Ercsiben rendezett börzére. Ez volt az összerakás óta az első hosszabb útja a 207-nek egyhuzamban, ráadásul a másik moped 210-es volt. Odafelé 30km/h volt a jellemző tempó, visszafelé már belekóstolgattunk a 35-be is. Szépen gurult a technika. Semmi panaszom sincs rá. Mostanra jól bekopott a hátsó fék is. Börzés kép: Zárásként egy profilkép szeptemberből. Sok bevásárlás letudása után és a szigetszentmiklósi börze előtt:
|
|
2015.09.14 |