2014

Indul az élesztés

Január 3-án nekiláttam a börzézett blokknak. Letakarítottam, lecsupaszítottam a "váltó" oldalt. Leszedtem a kis és nagybordást, szétborítottam a pofákat. Ferodoloztatnom kell őket. Leszedtem a gyújtást is.
04-én elvittem a hengert dugattyújával és csapjával egyetemben Érdre a K129-be. Alapméretes volt még, első fúrás lesz. Csapágyboltot is elértem, így megvettem a blokkcsapágyakat, a dugattyúhoz a tűgörgőket, a főtengelyre a kisbordás alá való 2 görgőkosarat, és a szimmeringeket.
Január 5-én széthúztam a börzézett blokkot. A második képen látható, hogy a 10 blokkcsavarból 6nak elég volt pár koppintás tengelyirányban, és kijött önszántából. 4db azonban véső + kalapács beiktatásával volt csak hajlandó megindulni.
Elég jó állapotnak örvend a blokk belsősége, csak a főtengelycsapágyak morgolódtak kissé. Mindegy, az összes cserélődik úgyis. A lánckerék-tengelyen lévő csapágy biztosító gyűrűje feladta a leckét. Nincs belső zégerhez fogóm, ezért amolyan multikban kapható hajlítottcsőrű fogóval játszottam hosszú perceket míg kijött.
A blokkfelek tehát üresek. Azért nem csapágyaztam vissza őket rögvest, mert még igen dzsuvásak. Le akarom őket tisztítani, ahhoz pedig még veszek hígítót. (kifogytam csutakolás közben)
Szerdánként van hosszított nyitva tartás a postán, így
jan. 8-án fel tudtam adni csomagban a 2 garnitúra gyári pofát Jeszy bácsinak, hogy ferrodót süssön rájuk.

Január 13-17 között több dolog is történt. Első körben elkezdtem összerámolni a blokkot. Józsi barátom órázta a főtengelyt, ez rendben volt. Gyújtás oldali főtengelycsapágy rajta is maradt, gondoltam majd a blokkfelet melegítve pakolom be az egészet. A lánckerék-tengelyre rámelegítettem a csapágyat, és rátoltam. Rendezgettem a szerszámokat, és kerestem a továbbiakat, amíg hűlnek... de hiába hűltek ki, a csapágy továbbra is lődörög a tengelyen. Ezt speciel akkor vettem észre, amikor már összefelé rámoltam a fogaskerekeket is. Visszaszedtem az egészet. De ez így magában kevés a teljes boldogsághoz! A lánckerék-tengely kisebbik (gyújtás felőli) csapágyát sikerült a rezsón felejtenem. Azzal hálálta meg a mutatványt, hogy a műanyagkosár összeolvadt. Telefonáltam Dankovicsnak. Kiderült, hogy van lánckerék-tengelye (1600-ért. Mofaker ára 3100). 18-án mentem el Fehérvárra. Megvettem a tengelyt és egy új első lánckereket is (a sajátján eléggé hajladoznak a fogak) összesen 2934Ft-ot hagytam ott. Hazafelé Kápolnásnyéken a csapágyboltban szándékoztam megvenni a 6202 C3-as csapágyat, de a bolt szombaton zárva van. A csapágyat végül Árpi bácsi (Ilaris) szerezte be. Köszi szépen!
A héten megérkeztek az újraferrodózott pofák is (Az Isten tartsa meg sokáig egészségben Jeszybácsit!)

Január 25-én fönt a padláson letakarítottam a vázat és az első villát. Az első teleszkópokat szétszedtem, kitakarítottam és újraolajozva összeraktam. A kormánycsészékben pedig újakra cseréltem a golyókat, és a villát is ráillesztettem a vázra.

27-én Józsi barátom megengedte, hogy a műhelyét használjam tartózkodási helyül a blokk összeszerelésének idejére. Úgy volt, hogy én csinálom, ő pedig nyakonvág, ha valamit elb..arintok, de végül - ha jó akarok lenni magamhoz - 60% : 40% arányban Józsi barátomé az érdem, hogy összeházasodott a két blokkfél. Fölkerült a helyére a dugattyú, ennek gyűrűi (okultam is, hogy miért is nem illik nyersen berámolni a gyűrűket), az új tűgörgők+csap, a frissen fúrt henger és a rendkívül dzsuvás hengerfej. Ráment a hígítókészletem a hengerre amikor fúrni vittem na! Az is olyan retkes volt, hogy a 3/4 liter lakkbenzin beáldozásra került nála, de még úgyse lett fémtiszta. Sebaj, majd most a mínuszokban :) Így az igazi koszmentesíteni!

Kattints a nagyításhoz!

Beszerzés után

Néhány csavar megsínylette a beavatkozást. Mind cserélődik

A blokkfél megüresedett. Így járt a párja is

Előkerültek a saját blokk pofái is

A csapágyak a helyükön

Szimmeringek is

Építettünk egyet. Kipróbáltuk, hogy tud-e szabadon futni a szabadonfutó :)

Mindenki a helyén?!

Akkor rakjuk össze a blokkfeleket!
Szemrevételezhető szerelő jóbarátom "olajos keze"

A tűgörgők bekerítéséről nem készült fotó. Necces lett volna fényviszonyokat keresgélni...

Fölapplikáltuk a hengert is. Megörökítve a Berta dugó mérete.

Szutykosan összerakva. Józsi barátom helyére órázta a gyújtást is. Föl lett jelölve, de még leszedem az alaplapot. A henger fizimiskája semmi a hengerfejhez képest. Meg kell pucolnom.

Január utolsó hetében össze lett rakva a blokk és trutymómentesült. A megoldás végül a hideg zsíroldó lett. Olyan mint a piros ász.
Február 1-5 között sok változás nem történt... Megterveztem a kábelezést, előkerestem a simson indexkarokat és indexeket. A villogtató panellel már megvoltam január elején. (Végül mégis egy másik kapcsolást építettem be. Ez megy majd az MZbe.) Megrendeltem a power LEDeket az indexhez és a féklámpához, valamint a riasztóakkut is, amiről üzemeltetni fogom.
A kábelkorbács mérete meghaladta az eredetit, emiatt nagyobbra kellett fúrnom a hátsó sárvédőn az átvezető furatokat, és nagyobb átvezető gumikat is kellett használjak. Két külön áramkör lesz a mopeden. A sajátja - ami váltóáramú, és egy egyenáramú kör, amivel az indexeket és a féklámpát hajtom.

02.10-én átalakítottam a szinyó indexkarokat babetta-ízlésre, 02.11-én Fehérváron átvettem az MZ és Jawa felvarrókat, és Dankovicstól vettem új indexbúrákat. 02.12-én pedig elvittem a karokat és a bilincseket Százhalombattára a galvanizálóba. Időközben befutottak az indexhez rendelt power LEDek, és a riasztóakku is.

02 14-én NYÁK tervezővel összeraktuk az új kapcsolást melóban. Nyomtattam, marattam, beforrasztgattam. Nem működik. Átnézve kiderült, hogy a srác, aki bevitte a kapcsolást EAGLE-be, 2 bekötést elszúrt, a relé behúzótekercsének pedig nem figyelt a polaritására. Hazakértem a progit, hétvégén átterveztem, ugyanakkor összeállt a fejemben a kép a kábelezés módosításáról. 15-én már ezen gondolatmenet szálait követve raktam össze a kábeleket (immáron sokadszorra). Fölapplikáltam az indexkart hátra, letakarítottam a kerekeket, átdörgöltem őket gumiápolóval, kipucoltam és újrazsíroztam a kerékcsapágyakat, átmostam a km spirál bowdenházát és átolajoztam ezt is. Ez volt az egyedüli bowden, ami maradt rajta az eredeti.

Február 22-én végre tudtam időt szakítani a panelkészítésre. Elkészítettem a NYÁKot, és beforrasztgattam az alkatrészeket. Kipróbáltam, működik. Be is fejeztem a vezetékezést ennek örömére.

Vezetékezés közben.

Átalakítás után / galván előtt

Index-beszerzés

Lassacskán keverednek ám összefelé a darabok.
Ha van időm, akkor haladok is :)

A hátsó "babettásított" indexkar.

A kész indexpanelem

03.09 -én a soroksári börzén Sumi71 volt olyan rendes, hogy a járgányom saját tartozékai közül hiányzó tirisztorral és első lámpával megajándékozott. Remélhetőleg azért amikor idén kipakolják anyuék a garázsból az oda betornyozott bútorokat, előkerülnek majd azok is. (vagy nem. 50% :))
Hazaérvén ebéd, majd a lányomnak beígért görkorizás, és a fiamnak beígért foci után még volt annyi időm, hogy a nagybordást és a belekerülő összes alkatrészt letisztogassam, a nagybordást átszimmeringezzem, becsiszoljam a frissen ferodolozott nehézpofákat, és összerakjam a 2. fokozatot. A csőtengelyben a sorrend alátét - 2db O gyűrű - hézagoló alátét lett. Azért raktam bele 2db O gyűrűt, mert nyektetés nélkül elfért. Felöntöttem olajjal a hajtóműszekrényt is.

Ahhoz képest, hogy márciusban már járatni akartam a járgányt, jól elcsúsztam vele. 03. 10-16 között ismételten keveset haladtam. Közbeszólt a kocsi kipufogója, valamint 03.14-én bejártuk a túrát (VTK) Lorsen-vel és Ilaris-val. Hétvégén pedig a ház körüli meló és az időjárás rakott keresztbe. Azért 2 db 12-es Jikovot be tudtam állítani (ekkor még úgy gondoltam), és a láncokat is átmostam és fölrámoltam a 210re.

03.29-re elkészültek: Hátsókerék beállítása, láncok kenése, hátsó fék beállítása, első fék beállítása. A váltóáramú kör vezetékeit fölsaruztam, világítás kör összeközösíttetett a lámpakapcsolón, és bekötöttem a kmóra világítását. Pedálokat fölszereltem + kenés. Az első- és a hátsólámpa is a helyére került.

Április 2 Hazakértem munkahelyen egy saruzófogót, és fölsaruztam az index-elektronikára menő és onnan lejövő vezetékeket. A kábelek (egyenáramú kör) vázon történő vezetése, és a doboz elhelyezése feladta a leckét, de nem olyan családból származom, akin ez kifogjon. 04.03-án az index visszajelző LEDjének foglaltát belefúrtam a kmóra tartójába, és ha nem fogyok ki a zsugorcsőből, akkor föltettem volna az indexkapcsolót is. Mivel kifogytam, focizni mentem a kisfiammal.

Április 11-re sikerült összeraknom végre az egyenáramú kört is. Indexek működnek, kipróbáltam. Lásd fényképek alul. 04.12 Szigetszentmiklóson börze. Sikerült szereznem egy gázkar-záródugót, Jeszybácsinak kifizettem a ferodózást, és vettem tőle egy pár újraferodózott és szabályozott babetta fékpofát (vittem a kopottat, hoztam a jót); továbbá volt nála 15-ös kislánckerék. Így már teljes a 210-es szettem.

Április 23: ha minden órát összeszámolok, amit az erre a mopedre kerülő 12es jikovval elszórakoztam, egészen biztosan kijön egy fél nap. A röhej, hogy 3 másik karbit majdnem simán beállítottam (2db 9-es és egy 12-es utángyártott! úszóval) Ma vettem 2db utángyártott tűszelepet. Gondoltam, ha az egyik eleve szar, akkor a másik tán jó lesz. Elkezdtem 0-ról a beállítást. Új tűszelep ellenőrzés után becsavar. Benzináteresztő a helyére, a karbit "fejre" fordítva és csapot nyitva simán zár. Úszót kiegyengettem, helyére tettem, durva beállítást megcsináltam, összeszereltem, csap rányitás után ismételten kúszik a szint a látható zárást követően. Elszórakoztam vele ma is 2 óra hosszát, és amikor ott tartottam, hogy a karbit kivágom a búsba, eszembe jutott Rozsdás tartalékos 9-es jikovja. Ráraktam, és lássak csodát, minden fájintos. Meghúzogattam a hengertőcsavarokat és a gyújtásalaplap csavarjait, kitakarítottam a gyertyát (koszfogónak tekertem bele egy bazirégi és használaton kívüli DDR-es isolatort, és megnéztem van-e szikra. Volt. Becsavartam -csak kézzel. Pipa rá, műanyag szívófedél nélkül start. 2. pendítésre már jár mint a doxa. Karistoltam néhányat hazai pályán sisak nélkül, csak úgy örömködve. Föltettem a műanyag szívófedelet is, és járattam kicsit. 2,7 km ment bele a lakóparkban.
Ugyanakkor szembeköszönt ifjonc kori második hülyeségem is. (Az első a vágott hátsó sárvédő) A kipufogó könyököt túl rövidre vágtam anno. Hiába raktam össze a kipufogót azbesztzsinór + kipufogópaszta felhasználásával, a könyöknél - annak rövidsége miatt kifúj.
Indítópofák geometriáját érezhetően telibe trafáltam. Azt írhatom, hogy negyed fordulatra indul a moped. Ellenben a kuplung (vagy kapcsoló) pofák kitapadnak - alapjáraton féket húzva lefullad (hajtás örökké a keréken van - vagy kopni kell a pofáknak, vagy lazák a rugók) Rövidesen eldől a dolog.
A 12-es jikov ügyét lebeszéltem Lorsen cimborámmal. Elviszem hozzá a karbis pakkommal cakli pakli. Hátha sikerül belőle valamit begyerinteni. Feltámadás megtörtént tehát. Óra állása 1595km. Finomítás (hiányzó oldalborítások, csomagtartófedél, pumpa + fedél, kosár felapplikálása) szükséges még, és indul a járatás.
04.25 délelőttre beszéltük Lorsennel, hogy elviszem hozzá az ominózus 12es jikovot. Lekupacszarozta a horpadozott gyári úszóimat. Kicserélte a tűszelepet a másik vadiújamra, de az utángyátott tömítőpogácsával rakta össze. Kiegyengette az úszót, majd behajtogatta pozísönbe. Föltettem,  csak könnyezett a tömítésnél. Javaslatára cseréltem úszóháztömítést, és síkoltuk az úszóházat. Összerak - nem folyik túl. Gyári benzin-levegő beállításnál kicsit kövérebbre csavarta Lorsen, és próba következett. Működött a 12-es jikovval! Finomhangolta, és rövid beszélgetés után indulhattam haza - ezúttal is szemetelő esőben (előző alaklommal tönkreáztam). Megköszöntem barátom szívességét, és megteszem ezúton is! Sokkal jövök már neki! Továbbiakban, ha valaki azt mondja/írja, hogy nem ért a motorokhoz - itt kiemelem a babettát - vagy poénon kívül olajos kezű szerelőzi le, azt figyelmeztetés nélkül kiütöm!

A hazafelé úton valami szemetet benyalt az elektródák közé a kb 20 éves isolator, eredmény: megállás. Szerencsémre volt nálam gyertyakulcs, így elég gyorsan orvosoltam a hibát. Hazaértem még a nagy eső előtt, pedig figyeltem rá, hogy 35km/h fölé ne menjek. Nem szeretném elrontani a nyers gép bejáratását.
Majd elfelejtettem: marhára tetszett Lorsennek az indexem. A gyenge pontot megtalálta ő is: a futármotorosból származó 3állású krómházas kapcsolót.

Pár horganyzott apróság

Váltópofák újraferodolozás és csiszolás után

Indító és kapcsolópofák újraferodolozás és csiszolás után

Összeszerelve

Utángyártott kislánckerék, aminek a gyártását nekem kellett befejeznem.

Vezetékek a helyükön, motor szintén. FAGY "egybetrafóval" szerelve.

A beledezett villogók

Elölről már egészen pofás :)

Hátul még van meló vele

Indexkapcsoló, és vezetékezése is a helyére került

Elöl - hátul villamosságilag készen. A féklámpa-kapcsoló még hiányzik, de annak meg kell álmodnom a felfogatását.

Már teljes a kislánckerék készlet :)

2015.08.27.