Vásárlás: 2015. október 9-én Csókakőn
Az 1.5 minit 35e Ftra tartotta az eladó. Kevés vizsgálódás után viszonylag reálisnak tartottam az árat, és 30000-ben egyeztünk meg. Kaptam segítséget a bepakoláshoz, még egy hullámpapírt is a motorok alá, hogy ne kenjék össze a kocsit.

Hazahoztam őket, és kipakoltam a telken, ahol másnap délután a fiam rögtön észre is vette. "Gyerekmotor? Hurrá!" - ilyesféle felkiáltások hangoztak el. De ott letisztáztam vele, hogy az egyik motor el lesz adva, a másikat pedig összerakom egy automata blokkal, és azon majd gyakorolgathat.

Ez a gyakorlós motorja a fekete vázas lesz majd egy 207-es babetta blokkal szerelve.

November 14-én szombaton nekiláttunk kisfiammal a kismotor szétborításához. Ez volt az első alkalom, hogy úgy jött oda segíteni, hogy tényleg segített, és közben kérdezgetett is, hogy mit miért csinálok. Alakul ez! Leszedtük a tankot, a kipufogót, a karbit és a levegőszűrőt. A cél a motorblokk leszedése volt, de mint kiderült, nem patentszemmel szerelt lánc van rajta. Kerestünk hát csavaranyákat, szöget és kalapácsot. A láncot szétszedtem, a motorblokkot pedig le. Eddig jutottunk aznap.
Ebbe a vázba szándékszom beleszármaztatni a 207-es babetta blokkot. Van 3db szóba jöhető blokkom, de a három blokkhoz csak 1db jó, és egy beállt főtengelyem. Az egyik blokk eleve szerelve volt, de kotványul szimmeringezve. Szétszedtem hát
december 18-án. Ami fogadott, kiábrándító volt. A blokk-középben megforgott a lánckeréktengely csapágya, de valami ocsmányul. Hidegen beleesik a csapágy, és a helyén még lődörögni is tud. Ez így kuka! Marad a másik két blokk vizslatása. Talán lesz belőlük valami. Így is van! A kevésbé rossz tömítő felülettel rendelkező lesz a befutó. A jobb blokkoldalnál láttam egy kis serdülésnyomot - főtengelycsapágy megforgott, de legalább nem csinálta szét az öntvényt. Csapágyragasztóval lesz bepasszintva a főtengelycsapágy ebbe a félbe.

December 21-én futott be a jófogásolt Robi berántó. Lassan, de biztosan minden meglesz a blokkokhoz. (A csapágyakat már a hónap elején beszereztem).
XII. 27-én elkezdtem az összerakást. A blokk jobb oldalát és a középrészt összeraktam a főtengellyel, de a szimmeringezésre megkérem cimborámat. 29-én délelőtt át is vittem a pettendi mesterhez. Józsi barátom kivégezte őkelmét.
Szimmeringezésnél is kiderült, hogy nem vagyok annyira béna, mint amilyennek látszom. Mondjuk már a blokkoldalak válogatásakor nyugtáztam, hogy aki dolgozott rajta előttem, az irtózatosan meggyalázta az öntvényt. A szimmering fészkek mindegyike meg volt ütve annyira, hogy legyen a bemenetnél egy kis perem valamelyik ív mentén. Lehet csak mákja volt a "szervizesnek", hogy a felfekvő felületeket kifelejtette a "szakmunkából". (Nem másra kívánom fogni a bénaságomat! Abból a csomagból származik a blokk, amit vateráztam anno. 3db szétbombázottat kaptam 1500-ért.) Sorjázóval lekaptam az oda nem illő dolgokat, és a Kupi Művek Korlátlanul Felelőtlen Társasághoz már így vittem át. A dekli meg akart szívatni fölrakás közben, de nem olyan családból származunk, hogy hagyjuk magunkat! A szegmensdobot fölrakva kiderült, hogy kb 0,8mm lógása van, ezért ide még aznap gyártottam hézagolót melóhelyen. Totál passzentos lett, így már be is szimmeringezhettem őt is. A továbbiakba már bevonom a fiamat, mert valahogy nagyon elmaradt a lelkes szerviztámogatás a részéről.

2016

Január 4-én vittem el a Szürkém (210-es babi) privát alapméretes de már kopott hengerét (amivel a boltból elhoztuk anno) Érdre fúrásra; 5-én pedig Jeszy bácsi Budapesten jártából hazafelé menet beugrott néhány alkatrésszel: felújított kuplungpofákkal, fúrt 207 hengerrel + dugattyúval, gyűrűkkel (csere volt, adtam Rozsdásom kopott szettjét. 5000- Ft a mutatvány Jeszy bácsinál) és egy  210-es hengerfejjel.

Mivel a bringaátváltó csillag hiányzott, mindenképp vennem kellett. Vaterán találtam hirdetve ömlesztett babetta alkatrészeket. A képeken szerepelt néhány olyan apróság, amire még szükségem lehet, köztük 2db ilyen átváltó is. Megvettem a csomagot. Be is érkezett jan. 7-re, de sasszegem az nem volt hozzá. Helyi barkácsboltból sikerült vennem, így már csak hézagolót kellett gyártanom. Ezt 11-én tudtam kivitelezni.

Január 13-án szóltak az érdi K129-ből, hogy elkészült a 210-es henger fúrása. Másnap érte is mentem, és hazaérvén még volt időm, gondoltam fölszerelem a blokkra a 207es hengert és hengerfejet is végre. Megvan a következő hiba: a henger tőcsavar furatai közül 2 db javításra szorul. Egyikben mutatóban sincs menet,  másikban legalább a harmada hiányzik. Index-fórumra beírtam a problémát, 53zsiga hívott is, hogy kölcsönadja a helicoil készletét. (Rajta kívül még Guzzista és Sumi is jelezte, hogy tud kölcsönözni.) Ennek logisztikázását összekötöm a Kistucinál rendelt dolgaim beérkezésével.

01.16-án leszedtem a vázról ami az elektronikából rajta volt még. Lekerült a tirisztor, a trafó, és a vezetékek. A kormányokat leszedtem végül, és a krómjukat megtisztítottam. Leszerelt állapotban egyszerűbb volt átfűzni rajta az új vezetékeket zsugorcső bundában. 17-én felcineztem a vezetékvégeket, kitakarítottam a két kormánykapcsolót, és helyükre csavaroztam a vezetékeket.
Január 18: Melóhelyen ki lett szúrva a robi szélkerék közepe, és a repedt hátsó lámpaburát is megragasztottam; január 20-án pedig a generátor mágnesébe befúrtam a szélkerék két körmét.

Január 23-ára volt datálva a blokk menetjavítása, és a cókmók fizetése és elhozatala Kistucitól. Egy nappal előtte még jó babettás szokás szerint 53zsiga megkavarta azt a bizonyost, ezért riadóban kellett telefonálgatnom, hogy helicoil-rugóhoz menetfúrót kerítsek Guzzistától. Szernecsére összejött, így mehettem a rendelt dolgokért - köszönöm Kistuci! Valamint Guzzistához a munkahelyére, és fúrhattam meneteket... Itt volt a második bökkenő: az egyik zsákfuratot "jól felbővítette" elődöm. Olyannyira, hogy esélytelen volt belerámolni a menetet. Baromi nagy szerencsémre Guzzista bevitte munkahelyére a M8-as menetjavító készletét is. Elkértem hát tőle a két menetfúrót (6-os és 8-as javítóbetéthez), és léptem 53zsigához.
Az úriembernél el lett készítve az összes menet. 3db M6 javított, és egy db M8-as javított. Vendége voltam a menetjavítókra. Hazafelé még visszavittem Guzzistának a menetfúrókat. Mindkét úriembernek köszönöm ezúton is jóságát! Melóhelyen kell még készítenem hétfőn egy lépcsős tőcsavart a negyedik menetbe.

A tőcsavart elkészítettem ugyan 25-én, de az összeszerelésre csak 27-én került sor egyéb kötelezettségek miatt. Ráadásul bent felejtettem a 207 hengerfejet a munkahelyemen előző nap, így egyelőre 210 hengerfejjel húztam a helyére (Ld fent). Február 2-án megkapta végül a saját hengerfejét, a szívócsövet és a karbit.

5-én szerettem volna elkészíteni melóban a berántó felfogatását, de elzárták a marószárakat. Ez a buli ugrott február 8-ra. Ekkor beszéltem meg a maróssal, hogy mit kellene elkészíteni, és odaadtam a darabot a készített rajzzal felkarcolva. Amikor volt ráérős ideje, akkor foglalkozott vele, így 11-re készült el. Hazahozva kiderült, hogy még kell rajta korrigálnom. Beállítottam a gyújtást, és eszközöltem a változtatást reszelő segítségével.

Február 22-én végre nem esett eső, sőt! Kifejezetten tavaszira sikerült az időjárás - ugyanakkor azt mondogatták az időjósok, hogy a héten egyedül ezen a napon nem fog esni - ezért gőzerővel ráálltam a blokktartókra. Fúrtam, csiszoltam, vasanyagot kerestem, vágtam, reszeltem, hegesztettem, kalapáltam majdnem egész délelőtt. Elkészültek végre a 207-es babetta blokkhoz a tartó-váznyúlványok. Másnap le is festettem a friss hegesztések nyomait, majd szerdán (02.24-én) fölfúrtam a berántó-támaszdarabot a blokkra. Tovább nem jutottam ezen a vonalon, ezért inkább nekiláttam lecsupaszítani a vázat.
Az első kerék eleve nehezen mozgott, ezt kaptam darabokra. A belső hibátlan! Le kellett takarítanom róla a rozsdadarabokat, de nem ereszt. Csiszolás és festés szükséges a felninek - amint az idő elegendően fölmelegszik.

Ugyancsak 24-én délután melóban elkészült a berántó támasztódarabja. Ekkor készítettem sablont a berántót rögzítő darabhoz is.  25-én itthon méretre vágtam a távtartó 2 oldalát, és visszavittem délután az egész hóbelevancot, hogy a másik két részletét tudjam méretezni. Följelöltem, fúrtam, a távtartókat megmeneteltem. Ameddig ezzel foglalatoskodtam, haverom kimarta a sablonnal felrajzolt darabot.

Hétvégére ismét hazahoztam az egészet, méretezni és illeszteni. Reszeltem ahol kellett, és összejelöltem a távtartót a rögzítőlappal. A fúráshoz ismét vissza kell vinnem melóba, mert a zsákfuratos csavarkötést illik állványos fúróval csinálni. Ez délelőttös héten necces hogy nem lesz készen, de a vak is azt mondta, hogy meglátom. Végül elkészült, de egy menetelést követően a második furatba sikeresen beletörtem egy menetfúrót. Itthon pedig egy újabb furatba törtem egy másikat. Ez így nem állapot! Fölfúrom a zsákfuratokat 3,3 -ról 3,5-re. Majd akkor kötözködjön!

Módosított blokktartók

Vázcsupaszítás

Újravezetékezett generátor

Rozsdátlanított, festett és átcsapágyazott elsőkerék.

Március 6-án délután a tavaszias idő fölbátorított, megcsiszoltam és lefestettem (fehér Hammerite, ecsettel) az első felnit, a kerékagyból pedig kiszedtem a csapágyakat. Egyikük hidegen is keresgélte a helyét, így biztosra vehető, hogy az új csapágy ragasztva lesz. 03. 07-én be is szereztem hozzá a Loctite 648-at.

Március 13: Ledrótkorongoztam a hátsó kereket, és az első sárvédőt. Ledrótkeféztem a lámpatestről is a rozsdát. Mindannyian megkapták a hammerite-ot. Ráforrasztottam a generátor tekercseire a vezetékeket is. 15-én pedig átcsapágyazást követően (csapágyragasztósan) összeraktam az első kereket.

03.17-én a lecsupaszított vázat még jobban lecsupaszítottam: leszedtem a teleszkópokat, sztendert, első villát, ülést, hátsó lámpatartót, láncvédőt és a tanktartót. A dolgok nagyrészét meg is csiszoltam. 18-án befejeztem a csiszolgatást, lefújtam a vázat és a hátsó felnit is. (A színre fújás előtt természetesen síkra csiszoltam az ecsetelt hammerite-ot 360-as vizes papírral)  A vázra még megy egy réteg, valamint festeni kell még az első villát, a lámpatestet + a láncvédőt, de utóbbin még van hegesztenivaló is. A hátsókerék belsője szakadt volt a szelepnél. A javítását 1500-ra taksálták, az új pedig 1250 volt. Vettem egy újat.

A hétvégén, márc. 19-20 gondoltam amennyire csak tudom, összerakom... Tök jól sikerült! Minden 10 perc szerelésre jutott 30 perc keresgélés. Mondjuk ezt már megszoktam, de nem is számíthatok másra, ha hónapok telnek el a szétszedés és az összerakás között. Amit végeztem: a kormánycsapágyakat megtisztítottam és újrakentem, a láncvédőn kívül mindent színre fújtam, összeraktam a hátsó kereket, az első keréknél befejeztem az utángyártott fékpofák gyártását, és becsiszoltam a féket is.
Első és hátsó teleszkópot kitakarítottam, és újrakentem. Összeraktam az első sárvédőt, és az első lámpát. Utóbbi új vezetékeket kapott, de egy kiadós foncsorozás azért ráférne. Fölraktam a hátsó sárvédőt is. Előkerült a kábel-átvezető gumi, így helyére raktam azt is. Azzal is csak most szembesültem, hogy eléggé durván vágták a hátsó sárvédőt. Feltöltöttem olajjal a hajtóművet, és beraktam a motort is a helyére. A blokktartókhoz még gyártanom kell távtartókat.
Ami még vár: Hegeszteni kell a láncvédőt, és a hátsó lámpa tartóját, be kell húznom a vezetéket a hátsó részen is, és helyére rakni a kormányokat, tankot és az ülést. A berántónak megvan mindene, de jobboldalt a lábtartót és a lábféket kicsivel kijjebb kell hoznom.

Ha már készen volt a hátsó kerékagy, március 21-én elemeire szedtem a hajtott tengelyt, megpucoltam és újrakentem. Beszereltem a kerékagyat is a kerékbe, délután pedig melóban újrameneteltem a hátsó fékfedelet (ebbe szétszedésnél beleszakadt a bowdenfeszítő), egy M8x70 imbuszfejű csavaron pedig végig vágtam menetet és átfúrtam. Ezt még be kell vágnom hosszában féloldalt. (Bowdenfeszítőt készítek)

Magát a hátsó kereket csak március 30-án tudtam összerakni. Ezen a napon azonban sikerült legyártanom a hátsó fékbowden végére kerülő diót, ami a fékkulcsot mozgatja. Össze is szereltem a hátsó kereket, de nem tudtam a helyére rakni, mivel a hátsó sárvédőnek hiányzik a teleszkópok-felőli tartója. Nosza elő egy lemezdarab! Méricskélés, igazítás, ujjbecsípés, kis legózás, fúrás, reszelés, flexelés, hajlítás, korrigálás. Elkészült.
Le is fújtam a váz színére, és fölszereltem a sárvédőt a helyére. A kereket ismételten kihagytam - lekentem a sárvédő belső felét hammerite-val. (Ez kimaradt, mint kiderült). A nap végén aztán kaptam az infót Kupi barátomtól, hogy a hegesztések elkészültek, mehetek értük.

03.31-én pedig végül csak megoldottam a hátsó kerék helyére kerítését. Az utángyártásból "fékbowden hátsó mini riga" kapható valami enyhén el van méretezve, továbbá az egyik mini benzintankja kuka.

Április 10-ig helyükre szereltem a kormányokat, készítettem a hátsó lámpa tartó konzoljának egy módosított felfogató darabot, mert a vágott sárvédő miatt a három helyett csak két csavar fogta a lemezt, amiből  egyik a csavaríven eltört, a másiknál pedig elrepedt. Ezért is kellett ezt is hegesztetnem. Színre fújtam a konzolokat, és helyére került a hátsó lámpa is. A saruzás helyett bevittem a vezetékeket a lámpatestbe, és készre forrasztottam. Egyel kevesebb kontakthiba. Kb 2/3-ad részben megcsiszoltam a tankot is, de itt megálltam. Egyrészt a munkakedv fogyott el, másrészt úgyis akkora szél és hideg volt, hogy nemigen lehetett volna fújkálni.

A Polgárdiban rendezett börzén vettem 4db szimó teleszkópszilentet. Úgy saccoltam, hogy méretre jó lesz, ugyanis durván néznek ki a mini telószilentjei. Nem lettek jók. Szigetszentmiklóson a börzén vettem hát MZ teleszkópszilenteket. A fölső szembe totál jó volt, de az alsó szem durván megizzasztott. Sebaj, nem ő csinált engem! Bal oldal immáron stabil. Lesz még egy meccsem a jobboldalival. Hű de nem várom!

Ugyancsak elkészítettem a jobboldali lábtartóhoz a toldást. Egy darabka rúd és némi forgácsolás... Helyére raktam, de még készre kell hegesztenem. Emiatt kivettem a motort is, és ha már kiszedtem, kicsit még faragtam a baloldali blokktartón. A festést kijavítottam a legyalult helyen.

A módosított lábtartót a helyére hegesztettem 04.12-én, 13-án pedig helyére hézagoltam a babetta blokkot, és rögzítettem a helyén.

14-én befejeztem a tank csiszolását, a vezetékkorbácsokat bandázsoltam és méretre vágtam, valamint összeszedtem a szikrapróbához hiányzó dolgokat: F.A.GY, gyújtókábel és gyertyapipa.

24-ére kiderült, hogy szikra az van, ergo az alaplap él. Felraktam hát a gyújtásra a készített távtartót blokkpasztával, és a csavarokat megküldtem menetrögzítővel. Kicitromsavaztam a csiszolt tankot, átöblítettem, és le is fújtam színre. Megkapta a benzincsapot (riga KP-12), és föl is raktam a helyére. Fixáltam a vázon a gyújtóegységet is. Beszereztem a sorkapcsot, amit a motortartóra fogok csavarozni, és még vennem kell sarukat a vezetékek közösítéséhez.

04.28-án  a kábelezés készre szerelése volt a cél. Zsugorcsöveztem, forrasztottam, és sorkapcson közösítettem. Mivel nem írtam össze, hogy melyik szál micsoda a kormánykapcsolón, ezt is szét kellett kapnom, mert úgy lekövethetőbb. Az első és hátsó lámpák vezetékeit kivégeztem és a generátormadzagok felét úgyszintén. Miután velük készen voltam, pakolhattam össze a szerszámokat, mert elkezdett esni az eső. Vagyis megint nem értem az eltervezett meló végére. Egyszerűen imádom: hiába tervezek, soha nem jön össze semmi! 29-én azért csak sikerült összeraknom a vezetékezést. A berántó támaszát ellenben még reszelnem kellett kicsit.

Nagyon durván kihagytam a pontos leírást, ezért csak azt írom le, hogy október 1-ig mi minden történt a géppel:
Rendbetettem a berántót, ismételten leteszteltem a vezetékezést, és átvittem Józsi pajtáshoz a gépet. Egyrészt nem akart menni normálisan a világ minden kincséért sem, másrészt köllött rá kipufogó. Előbbi hibát végül személyesen találtam meg: balfékül tekertem bele a gyertyakábelt a F.A.GY-ba. Vékonyabb kábelt tudtam csak szerezni, az pedig kóválygott a helyén - a szigetelésbe tekertem a kivezetést.
A kipufogót Misi gyártotta le, 2000 Ftért. Egészen jól néz ki vele a gép. Már csak a fékeket és az ülést kellett összehoznom. Előbbiek geometriájával sok munkaórát eltöltöttem, de jó lett. Utóbbiról pedig annyit, hogy a hosszú nyereg még hegesztésre vár most is, ezért a használhatóság végett megcsináltam a kárpitos melót a gyári riga ülésen (bolhákat rendeltem patentcentrumból), és azzal lett szerelve.

A légszűrő műanyagfedele az ami hátra van, mert elkölcsönöztem róla a rally gépre a fölszereltet. Már meg van rendelve a cucc hozzá.

Október 7-én összeraktam a levegőszűrőt, és a maszkba tettem a szűrőhálót. Frissiben ki is próbáltam. Működik. Fiam 10.09-én tudta kipróbálni. Le se akarta rakni. Amikor a henger már füstölt a hőtől, akkor szedtem ki alóla.

Matricázni kell még, egyszer átpucolni a benzincsapot és a karbit, és kicsit emelni a benzinszinten.
Október 19-én megérkezett végre a fiamnak rendelt bukósisak. Hétköznapokon a suli, a délutáni elfoglaltságok, valamint az eső miatt nem tudta kipróbálni, de hét végén már muszáj volt előszedni :)

 


 

Október 23-án

November 15-én a telken jártamban gondoltam egyet: beindítom. Nem sikerült. Nem volt szikra, és hiába vackolódtam a gyújtókábellel, nem történt változás. Egyéb alkatrészek híján kénytelen voltam faképnél hagyni a járgányt. Van tartalékos FAGY, gyertyapipa, kábel és gyertya is. Magyarán még nincs lejátszva a meccs! Ki is vittem a tartalékos cuccokat és elkezdtem a cserélgetéseket, de minden hiábavaló volt. Nem sikerült szikrát csiholni. Már csak egy bűnös lehet, az alaplap. Ha lesz időm, az egyik működő motoromból kiszedem, és újabb próba lesz.

Ő volt a bűnös:
XI. 27-én Megkapta a rally járgányom alaplapját, és lőn szikra! Össze is raktam vele a kisfiam járgányát, mert azt nehezebb szerelni, mint egy mezei babettát. (A berántó, és az egész tartószerkezete útban van, ha az alaplapot akarom matatni)

Összeraktam az új alaplappal a sorkapcsot - a régiről bontani kellett - és minden működik, a hátsólámpa kivételével. Megadta magát az izzó. 

2017

Márciusban - ha már sikerült megtalálnom a matricákat - fölraktam azokat a tankra.

Október 15-én leszedtem a kipufogót, mert egyrészt rozsdásodni kezdett a hegesztések mentén, másrészt iszonyat hangos volt mindig is, ugyanis nem volt gyapot pakolva a rezonátorba. Rozsdakezelés után lefújtam hát hőálló fekete festékkel, és némi üveggyapotot betekerve pakoltam össze.

November 11-én rendbeszedtem a világítást a minin, 12-én pedig javítottam a féken. Így már csapathat vele a fiam.

2018

Augusztus 27-én gondoltam ki, és 28-án fogtam hozzá, hogy módosítsam kissé a motor vezetékezését. Úgy szándékozom megoldani, hogy a gyújtáskapcsolónak legyen leállított, gyújtás és gyújtás + világítás állása. Valamint az is gatyába rázandó végre, hogy a fényváltás is menjen, és a hátsó lámpa mindkettő első fénnyel üzemeljen.

 

2017.11.12