Vásárlás:
2015. október 9-én
Csókakőn
Az 1.5 minit 35e Ftra tartotta az eladó.
Kevés vizsgálódás után viszonylag reálisnak tartottam az árat, és
30000-ben egyeztünk meg. Kaptam segítséget a bepakoláshoz, még egy
hullámpapírt is a motorok alá, hogy ne kenjék össze a kocsit.
Hazahoztam őket, és kipakoltam a telken, ahol másnap délután a fiam
rögtön észre is vette. "Gyerekmotor? Hurrá!" - ilyesféle felkiáltások
hangoztak el. De ott letisztáztam vele, hogy az egyik motor el lesz
adva, a másikat pedig összerakom egy automata blokkal, és azon majd
gyakorolgathat.

Ez a gyakorlós motorja a fekete vázas lesz majd
egy 207-es babetta blokkal szerelve.
November 14-én
szombaton nekiláttunk kisfiammal a kismotor szétborításához. Ez volt az
első alkalom, hogy úgy jött oda segíteni, hogy tényleg segített, és
közben kérdezgetett is, hogy mit miért csinálok. Alakul ez! Leszedtük a
tankot, a kipufogót, a karbit és a levegőszűrőt. A cél a motorblokk
leszedése volt, de mint kiderült, nem patentszemmel szerelt lánc van
rajta. Kerestünk hát csavaranyákat, szöget és kalapácsot. A láncot
szétszedtem, a motorblokkot pedig le. Eddig jutottunk aznap.
Ebbe a vázba szándékszom beleszármaztatni a 207-es babetta
blokkot. Van 3db szóba jöhető blokkom, de a három blokkhoz csak 1db jó,
és egy beállt főtengelyem. Az egyik blokk eleve szerelve volt, de
kotványul szimmeringezve. Szétszedtem hát
december 18-án.
Ami fogadott, kiábrándító volt. A blokk-középben megforgott a
lánckeréktengely csapágya, de valami ocsmányul. Hidegen beleesik a
csapágy, és a helyén még lődörögni is tud. Ez így kuka! Marad a másik
két blokk vizslatása. Talán lesz belőlük valami. Így is van! A kevésbé rossz tömítő felülettel
rendelkező lesz a befutó. A jobb blokkoldalnál láttam egy kis
serdülésnyomot - főtengelycsapágy megforgott, de legalább nem csinálta
szét az öntvényt. Csapágyragasztóval lesz bepasszintva a
főtengelycsapágy ebbe a félbe.
December 21-én
futott be a jófogásolt Robi berántó. Lassan, de biztosan minden meglesz
a blokkokhoz. (A csapágyakat már a hónap elején beszereztem).
XII. 27-én
elkezdtem az összerakást. A blokk jobb oldalát és a középrészt összeraktam
a főtengellyel, de a szimmeringezésre megkérem cimborámat.
29-én délelőtt
át is vittem a pettendi mesterhez. Józsi barátom kivégezte őkelmét.
Szimmeringezésnél
is kiderült, hogy nem vagyok annyira béna, mint amilyennek látszom.
Mondjuk már a blokkoldalak válogatásakor nyugtáztam, hogy aki dolgozott
rajta előttem, az
irtózatosan meggyalázta az öntvényt. A szimmering fészkek mindegyike meg
volt ütve annyira, hogy legyen a bemenetnél egy kis perem valamelyik ív
mentén. Lehet csak mákja volt a "szervizesnek", hogy a felfekvő
felületeket kifelejtette a "szakmunkából". (Nem másra kívánom fogni a
bénaságomat! Abból a csomagból származik a blokk, amit vateráztam anno. 3db szétbombázottat kaptam
1500-ért.) Sorjázóval lekaptam az oda nem illő dolgokat,
és a Kupi Művek Korlátlanul Felelőtlen Társasághoz már így vittem át. A
dekli meg akart szívatni fölrakás közben, de nem olyan családból
származunk, hogy hagyjuk magunkat! A szegmensdobot fölrakva kiderült,
hogy kb 0,8mm lógása van, ezért ide még aznap gyártottam hézagolót
melóhelyen. Totál
passzentos lett, így már be is szimmeringezhettem őt is. A továbbiakba
már bevonom a fiamat, mert valahogy nagyon elmaradt a lelkes
szerviztámogatás a részéről.
2016
Január 4-én
vittem el a Szürkém (210-es babi) privát alapméretes de már kopott hengerét (amivel a
boltból elhoztuk anno) Érdre
fúrásra; 5-én
pedig Jeszy bácsi Budapesten jártából hazafelé menet beugrott néhány
alkatrésszel: felújított kuplungpofákkal, fúrt 207 hengerrel +
dugattyúval, gyűrűkkel (csere volt, adtam Rozsdásom kopott
szettjét. 5000- Ft a mutatvány Jeszy bácsinál) és egy 210-es
hengerfejjel.
Mivel a bringaátváltó csillag hiányzott, mindenképp vennem kellett. Vaterán találtam hirdetve
ömlesztett babetta alkatrészeket. A képeken szerepelt néhány olyan
apróság, amire még szükségem lehet, köztük 2db ilyen átváltó is.
Megvettem a csomagot. Be is érkezett
jan. 7-re, de sasszegem az nem volt hozzá. Helyi barkácsboltból sikerült vennem, így már csak hézagolót
kellett gyártanom. Ezt 11-én
tudtam kivitelezni.
Január
13-án szóltak
az érdi K129-ből, hogy elkészült a 210-es henger fúrása. Másnap érte is
mentem, és hazaérvén még volt időm, gondoltam fölszerelem a blokkra a
207es hengert és hengerfejet is végre. Megvan a
következő hiba: a henger tőcsavar furatai közül 2 db javításra szorul.
Egyikben mutatóban sincs menet, másikban legalább a harmada hiányzik.
Index-fórumra beírtam a problémát, 53zsiga hívott is, hogy kölcsönadja a helicoil készletét.
(Rajta kívül még Guzzista és Sumi is jelezte, hogy tud kölcsönözni.) Ennek logisztikázását összekötöm a Kistucinál
rendelt dolgaim beérkezésével.
01.16-án
leszedtem a vázról ami az elektronikából rajta volt még. Lekerült a
tirisztor, a trafó, és a vezetékek. A kormányokat leszedtem végül, és
a krómjukat megtisztítottam. Leszerelt állapotban egyszerűbb volt átfűzni rajta az új
vezetékeket zsugorcső bundában. 17-én
felcineztem a vezetékvégeket, kitakarítottam a két
kormánykapcsolót, és helyükre csavaroztam a vezetékeket.
Január 18:
Melóhelyen ki lett szúrva a robi szélkerék közepe, és a repedt hátsó
lámpaburát is megragasztottam; január 20-án
pedig a generátor mágnesébe befúrtam a szélkerék két körmét.
Január 23-ára
volt datálva a blokk menetjavítása, és a cókmók fizetése és elhozatala
Kistucitól. Egy nappal előtte még jó babettás szokás szerint 53zsiga
megkavarta azt a bizonyost, ezért riadóban kellett telefonálgatnom, hogy
helicoil-rugóhoz menetfúrót kerítsek Guzzistától. Szernecsére összejött,
így mehettem a rendelt dolgokért - köszönöm Kistuci! Valamint
Guzzistához a munkahelyére, és fúrhattam meneteket... Itt volt a második
bökkenő: az egyik zsákfuratot "jól felbővítette" elődöm. Olyannyira,
hogy esélytelen volt belerámolni a menetet. Baromi nagy szerencsémre
Guzzista bevitte munkahelyére a M8-as menetjavító készletét is. Elkértem
hát tőle a két menetfúrót (6-os és 8-as javítóbetéthez), és léptem
53zsigához.
Az úriembernél el lett készítve az összes menet. 3db M6 javított, és egy
db M8-as javított. Vendége voltam a menetjavítókra. Hazafelé még visszavittem Guzzistának a menetfúrókat.
Mindkét úriembernek köszönöm ezúton is jóságát! Melóhelyen kell még készítenem hétfőn egy lépcsős tőcsavart a
negyedik menetbe.
|
A tőcsavart elkészítettem ugyan
25-én, de az
összeszerelésre csak 27-én
került sor egyéb kötelezettségek miatt. Ráadásul bent felejtettem a 207
hengerfejet a munkahelyemen előző nap, így egyelőre 210 hengerfejjel
húztam a helyére (Ld fent). Február 2-án
megkapta végül a saját hengerfejét, a szívócsövet és a karbit.
5-én szerettem
volna elkészíteni melóban a berántó felfogatását, de elzárták a
marószárakat. Ez a buli ugrott február 8-ra.
Ekkor beszéltem meg a maróssal, hogy mit kellene elkészíteni, és
odaadtam a darabot a készített rajzzal felkarcolva. Amikor volt ráérős
ideje, akkor foglalkozott vele, így 11-re
készült el. Hazahozva kiderült, hogy még kell
rajta korrigálnom. Beállítottam a gyújtást, és eszközöltem a
változtatást reszelő segítségével.
Február 22-én
végre nem esett eső, sőt! Kifejezetten tavaszira sikerült az időjárás -
ugyanakkor azt mondogatták az időjósok, hogy a héten egyedül ezen a
napon nem fog esni - ezért gőzerővel ráálltam a blokktartókra. Fúrtam,
csiszoltam, vasanyagot kerestem, vágtam, reszeltem, hegesztettem,
kalapáltam majdnem egész délelőtt. Elkészültek végre a
207-es babetta blokkhoz a tartó-váznyúlványok. Másnap le is festettem a
friss hegesztések nyomait, majd szerdán (02.24-én)
fölfúrtam a berántó-támaszdarabot a blokkra. Tovább nem jutottam ezen a
vonalon, ezért inkább nekiláttam lecsupaszítani a vázat.
Az első kerék eleve nehezen mozgott, ezt kaptam darabokra. A belső
hibátlan! Le kellett takarítanom róla a rozsdadarabokat, de nem ereszt.
Csiszolás és festés szükséges a felninek - amint az idő elegendően
fölmelegszik.
Ugyancsak 24-én
délután melóban elkészült a berántó támasztódarabja. Ekkor
készítettem sablont a berántót rögzítő darabhoz is.
25-én itthon
méretre vágtam a távtartó 2 oldalát, és visszavittem délután az egész
hóbelevancot, hogy a másik két részletét tudjam méretezni. Följelöltem,
fúrtam, a távtartókat megmeneteltem. Ameddig ezzel foglalatoskodtam,
haverom kimarta a sablonnal felrajzolt darabot.
Hétvégére ismét hazahoztam az egészet, méretezni
és illeszteni. Reszeltem ahol kellett, és összejelöltem a távtartót a
rögzítőlappal. A fúráshoz ismét vissza kell vinnem melóba, mert a
zsákfuratos csavarkötést illik állványos fúróval csinálni. Ez délelőttös
héten necces hogy nem lesz készen, de a vak is azt mondta, hogy
meglátom. Végül elkészült, de egy menetelést követően a második furatba
sikeresen beletörtem egy menetfúrót. Itthon pedig egy újabb furatba
törtem egy másikat. Ez így nem állapot! Fölfúrom a
zsákfuratokat 3,3 -ról 3,5-re. Majd akkor kötözködjön!

Módosított blokktartók |

Vázcsupaszítás |

Újravezetékezett generátor |

Rozsdátlanított, festett és átcsapágyazott
elsőkerék. |
Március 6-án
délután a tavaszias idő fölbátorított, megcsiszoltam és lefestettem
(fehér Hammerite, ecsettel) az első felnit, a kerékagyból pedig
kiszedtem a csapágyakat. Egyikük hidegen is keresgélte a helyét, így
biztosra vehető, hogy az új csapágy ragasztva lesz.
03. 07-én be
is szereztem hozzá a Loctite 648-at.
Március 13: Ledrótkorongoztam a hátsó kereket, és
az első sárvédőt. Ledrótkeféztem a lámpatestről is a rozsdát.
Mindannyian megkapták a hammerite-ot. Ráforrasztottam a generátor
tekercseire a vezetékeket is. 15-én
pedig átcsapágyazást követően (csapágyragasztósan) összeraktam az első
kereket. 03.17-én
a lecsupaszított vázat még jobban lecsupaszítottam: leszedtem a
teleszkópokat, sztendert, első villát, ülést, hátsó lámpatartót,
láncvédőt és a tanktartót. A dolgok nagyrészét meg is csiszoltam.
18-án
befejeztem a csiszolgatást, lefújtam a vázat és a hátsó felnit is.
(A színre fújás előtt természetesen síkra csiszoltam az ecsetelt
hammerite-ot 360-as vizes papírral) A
vázra még megy egy réteg, valamint festeni kell még az első villát,
a lámpatestet + a láncvédőt, de utóbbin még van hegesztenivaló is. A
hátsókerék belsője szakadt volt a szelepnél. A javítását 1500-ra
taksálták, az új pedig 1250 volt. Vettem egy újat.
A hétvégén,
márc. 19-20 gondoltam amennyire csak tudom, összerakom... Tök jól
sikerült! Minden 10 perc szerelésre jutott 30 perc keresgélés.
Mondjuk ezt már megszoktam, de nem is számíthatok másra, ha hónapok
telnek el a szétszedés és az összerakás között. Amit végeztem: a
kormánycsapágyakat megtisztítottam és újrakentem, a láncvédőn kívül
mindent színre fújtam, összeraktam a hátsó kereket, az első keréknél
befejeztem az utángyártott fékpofák gyártását, és becsiszoltam a
féket is.
Első és hátsó teleszkópot
kitakarítottam, és újrakentem. Összeraktam az első sárvédőt, és az
első lámpát. Utóbbi új vezetékeket kapott, de egy kiadós foncsorozás
azért
ráférne. Fölraktam a hátsó sárvédőt is. Előkerült a kábel-átvezető
gumi, így helyére raktam azt is. Azzal is csak most szembesültem,
hogy eléggé durván vágták a hátsó sárvédőt. Feltöltöttem olajjal a
hajtóművet, és beraktam a motort is a helyére. A blokktartókhoz még
gyártanom kell távtartókat.
Ami még vár: Hegeszteni kell a láncvédőt, és a hátsó lámpa tartóját,
be kell húznom a vezetéket a hátsó részen is, és helyére rakni a
kormányokat, tankot és az ülést. A berántónak megvan mindene, de
jobboldalt a lábtartót és a lábféket kicsivel kijjebb kell hoznom.
Ha már készen volt a hátsó kerékagy,
március 21-én
elemeire szedtem a hajtott tengelyt, megpucoltam és
újrakentem. Beszereltem a kerékagyat is a kerékbe, délután
pedig melóban újrameneteltem a hátsó fékfedelet (ebbe szétszedésnél
beleszakadt a bowdenfeszítő), egy M8x70 imbuszfejű csavaron pedig végig vágtam menetet és átfúrtam. Ezt még
be kell vágnom hosszában féloldalt. (Bowdenfeszítőt készítek)
Magát a hátsó kereket csak
március 30-án
tudtam összerakni. Ezen a napon azonban sikerült legyártanom a hátsó fékbowden
végére kerülő diót, ami a fékkulcsot mozgatja. Össze is szereltem a
hátsó kereket, de nem tudtam a helyére rakni, mivel a hátsó
sárvédőnek hiányzik a teleszkópok-felőli tartója. Nosza elő egy
lemezdarab! Méricskélés, igazítás, ujjbecsípés, kis legózás, fúrás,
reszelés, flexelés, hajlítás, korrigálás. Elkészült.
Le is fújtam a váz
színére, és fölszereltem a sárvédőt a helyére. A kereket ismételten
kihagytam - lekentem a sárvédő belső felét hammerite-val. (Ez
kimaradt, mint kiderült). A nap végén aztán kaptam az infót Kupi
barátomtól, hogy a hegesztések elkészültek, mehetek értük.
03.31-én
pedig végül csak megoldottam a hátsó kerék helyére kerítését. Az
utángyártásból "fékbowden hátsó mini riga" kapható valami
enyhén el van méretezve, továbbá az egyik mini benzintankja
kuka. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Április 10-ig helyükre szereltem a
kormányokat, készítettem a hátsó lámpa tartó konzoljának egy módosított
felfogató darabot, mert a vágott sárvédő miatt a három helyett csak két
csavar fogta a lemezt, amiből egyik a csavaríven eltört, a
másiknál pedig elrepedt. Ezért is kellett ezt is hegesztetnem. Színre
fújtam a konzolokat, és helyére került a hátsó lámpa is. A saruzás
helyett bevittem a vezetékeket a lámpatestbe, és készre forrasztottam.
Egyel kevesebb kontakthiba. Kb 2/3-ad részben megcsiszoltam a tankot is,
de itt megálltam. Egyrészt a munkakedv fogyott el, másrészt úgyis akkora
szél és hideg volt, hogy nemigen lehetett volna fújkálni.
A
Polgárdiban rendezett börzén vettem 4db szimó teleszkópszilentet. Úgy
saccoltam, hogy méretre jó lesz, ugyanis durván néznek ki a mini telószilentjei. Nem lettek jók. Szigetszentmiklóson a börzén vettem hát
MZ teleszkópszilenteket. A fölső szembe totál jó volt, de az alsó szem
durván megizzasztott. Sebaj, nem ő csinált engem! Bal oldal
immáron stabil. Lesz még egy meccsem a jobboldalival. Hű de nem várom!
Ugyancsak elkészítettem a jobboldali lábtartóhoz a toldást. Egy darabka
rúd és némi forgácsolás... Helyére raktam, de még készre kell
hegesztenem. Emiatt kivettem a motort is, és ha már kiszedtem, kicsit
még faragtam a baloldali blokktartón. A festést kijavítottam a legyalult
helyen.
A módosított lábtartót a helyére hegesztettem
04.12-én,
13-án
pedig helyére hézagoltam a babetta blokkot, és rögzítettem a helyén.
14-én
befejeztem a tank csiszolását, a vezetékkorbácsokat bandázsoltam és
méretre vágtam, valamint összeszedtem a szikrapróbához hiányzó dolgokat: F.A.GY, gyújtókábel és gyertyapipa.
24-ére
kiderült, hogy szikra az van, ergo az alaplap él. Felraktam hát a
gyújtásra a készített távtartót blokkpasztával, és a csavarokat
megküldtem menetrögzítővel. Kicitromsavaztam a csiszolt tankot,
átöblítettem, és le is fújtam színre. Megkapta a benzincsapot (riga
KP-12), és föl is raktam a helyére. Fixáltam a vázon a gyújtóegységet
is. Beszereztem a sorkapcsot, amit a motortartóra fogok csavarozni, és
még vennem kell sarukat a vezetékek közösítéséhez.
04.28-án a kábelezés készre szerelése
volt a cél. Zsugorcsöveztem,
forrasztottam, és sorkapcson közösítettem. Mivel
nem írtam össze, hogy melyik szál micsoda a kormánykapcsolón, ezt is
szét kellett kapnom, mert úgy lekövethetőbb. Az első és hátsó lámpák
vezetékeit kivégeztem és a generátormadzagok felét úgyszintén. Miután
velük készen voltam, pakolhattam össze a szerszámokat, mert elkezdett
esni az eső. Vagyis megint nem értem az eltervezett meló végére.
Egyszerűen imádom: hiába tervezek, soha nem jön össze semmi!
29-én azért
csak sikerült összeraknom a vezetékezést. A berántó támaszát ellenben
még reszelnem kellett kicsit.
|
Nagyon
durván kihagytam a pontos leírást, ezért csak azt írom le, hogy
október 1-ig
mi minden történt a géppel:
Rendbetettem a berántót, ismételten leteszteltem a vezetékezést, és
átvittem Józsi pajtáshoz a gépet. Egyrészt nem akart menni normálisan a
világ minden kincséért sem, másrészt köllött rá kipufogó. Előbbi hibát
végül személyesen találtam meg: balfékül tekertem bele a gyertyakábelt a
F.A.GY-ba. Vékonyabb kábelt tudtam csak szerezni, az pedig kóválygott a
helyén - a szigetelésbe tekertem a kivezetést.
A kipufogót Misi gyártotta le, 2000 Ftért. Egészen jól néz ki vele a
gép. Már csak a fékeket és az ülést kellett összehoznom. Előbbiek
geometriájával sok munkaórát eltöltöttem, de jó lett. Utóbbiról pedig
annyit, hogy a hosszú nyereg még hegesztésre vár most is, ezért a
használhatóság végett megcsináltam a kárpitos melót a gyári riga ülésen
(bolhákat rendeltem patentcentrumból), és azzal lett szerelve.
A
légszűrő műanyagfedele az ami hátra van, mert elkölcsönöztem róla a rally gépre a
fölszereltet. Már meg van rendelve a cucc hozzá.
Október 7-én
összeraktam a levegőszűrőt, és a maszkba tettem a szűrőhálót. Frissiben
ki is próbáltam. Működik. Fiam 10.09-én
tudta kipróbálni. Le se akarta rakni. Amikor a henger már füstölt a
hőtől, akkor szedtem ki alóla.
Matricázni kell még, egyszer átpucolni a
benzincsapot és a karbit, és kicsit emelni a benzinszinten.
Október 19-én
megérkezett végre a fiamnak rendelt bukósisak. Hétköznapokon a suli, a
délutáni elfoglaltságok, valamint az eső miatt nem tudta kipróbálni, de
hét végén már muszáj volt előszedni :)


 |
 |
Október 23-án |
|
November 15-én
a telken jártamban gondoltam egyet: beindítom. Nem sikerült. Nem volt
szikra, és hiába vackolódtam a gyújtókábellel, nem történt változás.
Egyéb alkatrészek híján kénytelen voltam faképnél hagyni a járgányt. Van
tartalékos FAGY, gyertyapipa, kábel és gyertya is. Magyarán még nincs
lejátszva a meccs! Ki is vittem a tartalékos cuccokat és elkezdtem a
cserélgetéseket, de minden hiábavaló volt. Nem sikerült szikrát
csiholni. Már csak egy bűnös lehet, az alaplap. Ha lesz időm, az egyik
működő motoromból kiszedem, és újabb próba lesz.
Ő volt a bűnös:
XI. 27-én
Megkapta a rally járgányom alaplapját, és lőn szikra! Össze is raktam
vele a kisfiam járgányát, mert azt nehezebb szerelni, mint egy mezei
babettát. (A berántó, és az egész tartószerkezete útban van, ha az
alaplapot akarom matatni)
Összeraktam az új alaplappal a sorkapcsot - a
régiről bontani kellett - és minden működik, a hátsólámpa kivételével.
Megadta magát az izzó.
2017
Márciusban -
ha már sikerült megtalálnom a matricákat - fölraktam azokat a tankra.
Október 15-én
leszedtem a kipufogót, mert egyrészt rozsdásodni kezdett a hegesztések
mentén, másrészt iszonyat hangos volt mindig is, ugyanis nem volt gyapot
pakolva a rezonátorba. Rozsdakezelés után lefújtam hát hőálló fekete
festékkel, és némi üveggyapotot betekerve pakoltam össze.
November 11-én
rendbeszedtem a világítást a minin, 12-én
pedig javítottam a féken. Így már csapathat vele a fiam.
2018
Augusztus 27-én
gondoltam ki, és 28-án
fogtam hozzá, hogy módosítsam kissé a motor vezetékezését. Úgy
szándékozom megoldani, hogy a gyújtáskapcsolónak legyen leállított,
gyújtás és gyújtás + világítás állása. Valamint az is gatyába rázandó
végre, hogy a fényváltás is menjen, és a hátsó lámpa mindkettő első
fénnyel üzemeljen. |