1998-ban országos cimborám elhatározta, hogy motorozni fog. Amikor közölte velem, hogy mire adta a fejét, már megvolt az is, amit vesz. Egy MZ ES125/1-et. Meg is vette 20ezredesért, és azt kell mondjam nagyon jó vételt csinált. A motornak megvolt a merkúrtelepen kapott "user manual"-ja természetesen magyar nyelven. Volt egy kapcsolási (bekötési) rajz vezetékszínekkel, és a karbi robbantott ábrája mellékelve irományként. Megkapta a 2betű-4számos rendszámot, a szürke forgalmit, adásvételit és egy original csomagolású (felsavazatlan) akksit. Kormányzár, doboz zárjának kulcsa mind megvolt, gyújtáskulcs úgyszintén.
Mivel náluk csak pince volt, nálam garázs, megkért, hogy egyelőre  nálam parkoljon. Belementem. 4 km-t toltuk a motort egyik garázstól a másikig.

Hogy ezt miért sztoriztam el? Ez az alapja a motorvásárlásomnak: Amidőn már a garázshoz kaptattunk fel a hegyen, az egyik manus a garázssorról épp szembe jött velünk. Nézegette a motort, majd közölte, hogy neki is van egy ilyen MZje, de régóta nem használja. Kis gondolkodás után közölte, hogy ha gondoljuk, eladja. Rövidre fogva a szót, néhány óra múlva már 10.000,- Fttal könnyebben toltam át a garázsából az enyémbe a 2. számú Trophy-t. Ez egy MZ ES150/1-es. Tehát a kocsi mellé beraktunk egy '72-es és egy '74-es gyártású motort. Jó hír, hogy ennek is megvolt a forgalmija (szürke), a rendszám (2betű 4szám), összes kulcsa, és volt rajta hátsó csomagtartó. Rossz hír az állapota. Az enyém nem nézett ki túl jól:
A kerekek a futóművel, a blokk + henger + HF a helyén volt, minden másért úgy mentem át szatyrokkal.
Külcsín: lámpatesten 3 furat volt, mert kötelező volt már akkor a fényszóró kékszínű visszajelzője. Az első két luk olyan helyre ment, ahová nem volt lehetséges a visszajelzőt bepakolni. A lámpatest és a tank ecsettel festve pirosak voltak, az oldallemezek, hátsó sárvédő és a váz kékek, a teleszkópok világoskékek, az első sárvédő pedig citromsárga.

Kitérő

Mivel haveromé jobb állapotban volt, ott csak át kellett pucolni a karbit, csapot, tankot; kicseréltük a levegőszűrőt, a gyertyát és a váltóolajat; fölsavaztuk az akksit, feltöltöttük, és használható is volt a gép. Jogsink az természetesen nem volt. Mászkáltunk vele pár kanyart földutakon. Felváltva vittük egymást, majd egy gázfelakadás okán a srác leamortizálta saját magát és a gépét is. Ezután asszem el is ment a kedve a benzinkecskéktől...

Szóval a 125ös pihenőpályán volt, mert néhány idomot be kellett szerezzen hozzá a cimbi. Ugyanakkor nekiláttam a sajátnak. Kb 2 hét alatt összeraktam, úgy, hogy amit kellett azt cseréltem is rajta. Mivel nem emlékszem már pontosan arra, hogy mi minden nyűg volt vele, nem írok listát. Egyetlen mozzanat van meg biztosan: lánckerekek + lánc és hardy gumi cseréje.
A motor tehát beüzemeltetett, de a külcsín a kései Picassót idézte, ezért szét is szedtem, és a garázsszomszédommal való konzultálás után, aki fényezgetett, leboltoltuk, hogy segédkezek neki némi csiszolásban, matricák leszedésében, ő pedig lefújja a motor vázát feketére, az idomokat pedig egy brutáljó metál kék-ibolya (régi mergának volt gyári színe, de oltári jól mutat vele a motor is) színre. Így is lett. Közben a cimbora beszerezte a cserélendő dolgokat a motorjához, és elvitte magához a 125-öst. Jobban haladt vele így, mert én hétköznapokon már Egerben dekkoltam a suli miatt.

'98 kora őszén lejogtisztáztam a járgány vezetését (levizsgáztam A-ra). Pajtásom feladta a két keréken haladási szándékát végérvényesen. A motor részeit lefújkálta színre, de már össze sem rakta a gépet. Ezt a motort vettem meg donornak ha jól emlékszem 2007-ben.

A KisTrophy hobbimotorként volt használatban. Minden szezonban elővettem, kitakarítottam, szükséges javításokat elvégeztem és gurulgattam vele. 2002ben volt egy nagyobb beavatkozás, amikor a hengert elvittem Egerben egy gépműhelybe fúratni. Tökéletesen meg is csinálták, és ezután még 2004ig komoly utakat is elrobogtam vele. (pl. néhány Érd - Balatonboglár táv) Ekkor már Érden dolgoztam és laktam, így az Érd-Ózd távolság minden évben ('99-től) adott volt 2x. Ősszel visszavittem garázsba, tavasszal pedig magamhoz vettem újból. Mindig hiba nélkül teljesített.

2004-ben költözés volt, és egyszerre több dolog is gallyra ment rajta. Időm se nagyon volt már rá, ezért csak álldogált, párhavonta egyszer átforgatva, hogy össze ne rohadjon a henger a gyűrűkkel.
2009-ben regisztráltam a http://www.mzclubhungary.com/ -ra és annak fórumára. Minden MZ-t szerető embernek ott a helye! Ekkor ismét szántam rá időt, hogy csatasorba állítsam a motort, de ez az idő kevésnek bizonyult. Helyben pöfögések voltak csak, néhány km-es utak, amelyek nem az üzembiztonságról szóltak.
Idén,
2012-ben ugrottam neki újfent, és ekkor már végre lett is belőle valami. Ebben az évben lettem regisztrált MZ Klub tag, tagsági kártyával, és részt vettem egy MZ Klub túrán és egy MZ Klub guruláson is. Bővebben lent.

Áttekintés:

1974 szeptember 11-én kezdte a karrierjét Királdon.
1998 május 06-án vettem meg az első tulajtól szürke forgalmival, siralmas állapotban, ezt már írtam fönt. Vizsga után tettem rá indexet (előre simson karok, hátra MZ TS)
2002-ben fúrva lett.
2004-2005
Sok dolog kezdett tönkremenni (km spirál, úszó, berúgó fogasív, lámpa foncsor szétmállott, stb). Összességében 6 évet állt. Álltában nem állt be a dugattyú, sem a csapágyak (át volt forgatva időnként)
2012: Feltámadás éve. Indexet leszedtem róla, és mivel továbbra se nagyon volt időm, elvittem szerelőhöz Érdre (tulajdonképp áttoltam, mert saját maga csak 200m-re volt hajlandó.) Javításra kerültek:
elektronika: összes izzó működik. Cserélve volt a dinamó állórész, és a fesszabályzó.
Üzemanyagellátás: Itt benzincsere, tankmosás, csapcsere történt. Karbit kipucolta és beállította.
Fékek beállítva, visszajelző izzókat, féklámpaizzót pótolta (12V/10W), gyertyacsere és kaptam egy tartalékot (ami benne volt). Szimmeringcserék. Vihetem műszakizni.

2012.06.01 Újra csatasorban a Trophy. 06.06-án okmányiroda, és megkapja az új forgalmit és törzskönyvezik. Így nézett ki újonnan megkapott műszaki vizsgájának idején:

2012.06.13 Sokat kajált és füstölt a MZ ezért rálestem a karbira. Cseréltem: fúvókákat, mert az ES 125/1hez írtak voltak benne; szivató munkahengerének a tömítését - ez spec. szétmállott. Úszót, mert ez meg kilyukadt.

Június.16 Jegyzett MZ Klub túra: III. Éjszakai teljesítménytúra. Indulás a Citadella parkolóból. Szomszédos faluból kívántunk indulni szintén klubtaggal. Meg volt beszélve, hogy indulás előtt még ráles a karbimra. Meg is történt, végül külön indultunk el, mert még dolga volt. A 7esen mendegéltem magamnak előre, amikor a kamaraerdei úti lámpánál indulva gyorsításnál lehorkolt a gép. Lámpa lekapcs, helyzetjelzővel gond nélkül továbbmentem, de amidőn a Gellérthegyre kapaszkodott föl a technika, le kellett nyomnom a helyzetjelzőt is.
Mivel nem volt ez így jól, megálltam az alsó parkolóban és elkezdtem hibát keresni. Töltéslámpa nem panaszkodott, hogy nincsen töltés, ezért először ezt fogtam vallatóra: kiégett-e? Első döbbenet már megvolt az érdi szaki munkáján ugye a karbi kapcsán. A második most következett: 6V 1,2W izzó helyett 6V 4W helyzetjelző izzó a töltésvisszajelző, de saját foglalatában - ez azért jó, mert nem megy be a helyére a km órába csak egy része a foglalatnak, ami kirázkódott. Nosza sufni: szigetelőszalag megoldja a problémát. Így már tudtam, hogy a motor pöfög, ellenben töltésem nincs. Motoroldal le. 3. döbbenet: én vagyok hülye, hogy eddig nem néztem át ezeket a dolgokat, de tényleg nem tettem. A fesszabályzóra a saruk amolyan rádobálás módszerével voltak felrakva. (Ekkor döntöttem el, hogy többet javításra nem adom ki a kezemből a motort, esetleg akkor, ha gépmunkák vannak, de akkor is csak az adott alkatrészt. Nehezíti az elhatározást, hogy nincs saját műhelyem. A garázsom meg bő 200 km-re van tőlem :(
Szóval a D+ vezeték meg volt sülve, de ropogósra a csati tövében, a saru pedig még épen is a vicc kategóriába tartozott. Mák, hogy volt nálam kábelsaru, szerszám az ugye definíció szerint bent volt a dobozban, és a vezeték is engedett annyit, hogy a sérült részt levágva majd felsaruzva elért a helyére. (testet fogott a gyújtótrafó házán, ezért csak a vezeték+saru sült. A feszültségszabályzó megúszta) A többi csatlakozást is átnéztem itt, és a gyújtáskapcsolón is, végül fölmotoroztam a felső parkolóba a többiekhez, és végigcsináltuk a túrát.

Szeptember 29-én gurulás MZ klubosokkal, ahol a hazafelé út fakultatív volt. (Mindenki megy saját tempóban.) Gondoltam, a szomszéd faluból 3 fő is van, hazamegyünk együtt. Így is indultunk, csak éppen ők 250 és 300as motorokkal voltak... Kitalálták, hogy Bicskén keresztül mennek haza. Elindultam velük, és sík úton, nyélen szigorúan beledőlve a menetszélbe a kis 150esem kb tartotta a tempót... Amint elértük az első emelkedőt, kezdtem lemaradni. Tempót is visszább vettem, mert mégiscsak egy közel 40éves technika hurcolt magán, noha jó állapotban is van. Amikor Felcsút végét elérte a csapat, ők fordultak Bicske felé, én pedig - ahogy leesett a fordulat - leálltam. Vissza nem nézett senki, mentek mint a távirat. Gyújtást ráadva éppen parázslott a töltésjelző. Tolásra beindult. Nosza, irány haza a rövidebb úton, Felcsúton keresztül (lámpa nélkül, lakott területen kívül a helyzetjelzőt megkockáztattam).
Otthon lecuccolás után megnéztem, mi lelte a sast. A fesszabályzó visszáramkapcsolója sült meg.

2012. november: találtam itthon egy elektronikus feszültségszabályzót. Beépítettem, a gyújtásnál lévő tekercset pedig ki. (Ha bent hagynám, az hibapont) Kipróbáltam, működik a fesszab, az akku ellenben tuti befejezte pályafutását.

2012.11.30: Henger leadva Bambinak (MZ Mágus) kipuff-menet perselyezésre. Visszakapva és összerakva valószínűsítem, hogy nem fog kifújni a kipucsonknál.
December 21-én beszereztem hozzá az új akkut, de még nem savaztam föl. Helyette megpróbáltam azt az akksit rendbehozni, amibe előző télen belefagyott a belsőség. (Mert a motorban felejtettem egész télre.) Elvileg csinál valamit, mert tölteni engedi magát, és valamelyest tartja is a töltést. Ha az idő engedi, majd a felújított hengerrel összerakott járgányt ki tudom próbálni vele.

2013

Január 5. Végre mehettem a hengerért. Délutánban túlóráztam 5-én, ezért csak vasárnap ugrottam neki az összerakásnak. Amivel szembesültem: A boltban kapható Trophy tömítéskészlet a szívócsonkhoz csak egy tömítést tartalmaz 2 helyett, és az se méretpontos. Vágtam egyet kartonból, és megigazítottam a pontatlant. Kipufogókönyököt összerakván az utángyári hollandert csak 1,5 menetnyire bírtam tekerni és megállt. Onnan már csak erőszakolni lehet, bármennyiszer is próbáltam. Előkerestem a gyári hollandert, amit ujjbeggyel koppig tudtam besergetni. Ezután összenéztem a két menetet, és majdnem falba vertem a fejemet, mert megvan, hogy mi csinálta ki a hengerben a kipufogómenetet. Nem egyforma a menetemelkedés! Egyelőre itt tart a dolog. Várom, hogy próbára alkalmas legyen a idő.

Február 10. felújítottam a törött trophy-tükröt amit megtaláltam egy dobozban. Tükörlap amolyan Homasitás-szabható került bele. A nyekléseket próbáltam eltüntetni a tükörről, de csak finomítani tudtam rajta. 
Továbbá a korábban vásárolt kilométeróra számlapjáról leszedtem a két visszajelző színezett sapiját, átfúrtam őket, valamint további 2db 6-os furatot toltam bele. Tudom, barbár vagyok! Ugyanakkor a saját órája érintetlen, és amit vettem lámpatest is az marad. Láttam több hirdetett motornál is, hogy a lámpatestet fúrják ki, és abba pakolják be a fényszóró visszajelzőjét. Az enyémbe az első tulaj 3db furatot lökött. Ebből egybe került visszajelző, a többi rossz helyre lett fúrva :(
Mindenesetre lesz egy háborgatásmentes lámpatest, amibe berakom a furkált kilométerórát. Ezen visszajelzők: töltés, üres, fényszóró és index - mindegyike LED dióda. Az óra háttérvilágítása is az lesz.
Képet akkor teszek a kilométeróráról, amikor elkészül.

2013. május végéig:
Lámpatestbe való bowden- és vezeték átvezető gumi, kipuffantó hollander és kipufogó bilincset szereztem be vateráról 1500 Ft-ért. Az eredeti kipufogó hollandert melóhelyen kicsinosíttattam. Vízpumpafogóval össze-vissza volt karistolva. Valamint ennek újbóli előfordulását megelőzendő - gyári 50-es körmös kulcs alapján gyártottam 3-as lemezből kulcsot. Az eredeti lámpát újrafoncsoroztattam. 3000 pénz volt.

Börzékről szereztem be:

  • trafóra kábelvédő gumisapikat (400,-)

  • hátsó teleszkópszilenteket (1600,-)

  • fényszóróizzót - Ömlesztve volt egy kosárban mindenféle használt izzó. 100-asért már csak nem hagytam ott.

További alkatrészbeszerzés is történt a Motoralkatrész24-től:
Tömlővédő 2db, Heidenau K33 hátra, ülésütköző 2db, visszapillantó tükör, lánckerékhez anya, kuplung agy biztosítólemez, bowden porvédő 4db (20 109,- Ft)

Május 22-én a donor idomait elvittem fényezőhöz. 05.26-ra elkészült. A színkeverés (3dl) + lakk + edző 6400,- volt. A munkadíj pedig 3000,-

Június 1. Helyére került a visszajelzőkkel tarkított kilométeróra. Tank térdgumi és a gyújtáskapcsoló takaró aludísze még hiányzik róla.

Június 17-én átvittem a babetta néhány lemaradt cuccát horganyoztatni Százhalombattára. Mivel a 7esen Tárnoknál útzár volt egy baleset miatt, egyből Ercsi felé vettem az irányt. A városból (Ercsi) kiérve elkezdett kapkodni a motor. Nem dadogott, hanem olyan komótosan horkantott, mint amikor elveszik tőle a hajtóanyagot. Gondoltam a festéssel kapcsolatos a dolog... Levettem a tanksapit, és az igazság az, hogy alatta a benya felmarta a vadiúj fényezést. Káromkodtam egyet, körbevágtam a beöntőnyílásnál a megmart részt és lefejtettem. Megnéztem, a benzincsövön ment szépen a cucc, és ahogy oldaltámaszon volt a motor, a túlfolyón is engedte ki derekasan. Megnéztem a gyertyát - szürke. Cseréltem (Champion helyére NGK) Mentem az erőműi elágazásig, és a tünet ugyanaz. Megállás után egy rúgásra elindult, és laza 60as tempóval el tudtam vinni a dolgaimat. Leadtam, és indulás vissza.
Na ez már gázabb volt! Kilométerenként akadozott a menetel, végül már a kipuff is elkezdett durrogni. Nem volt mese, nem lehetett tovább menni. Imbuszfejű csavarral raktam össze a motorblokkot, és a gyújtásfedél is azzal van feltéve. 5-ös kulcsnyílás, nálam pedig 6-os kulcs. Nem volt kedvem aszfalton kulcsot reszelgetni, ezért addig erőszakoltam a kombinált fogóval a csavart, amíg meg bírtam indítani. Külön sikerélmény, hogy a gyújtásfedelet nem karistoltam össze.
Beállítottam a gyújtást a 6-os út padkáján az elsuhanó kamionok árnyékában. Indítottam, felugrottam rá és go. Szűk kilométer után ismételten rángatás. Ekkor ment a telefon asszonykámnak - mivel már elfordultam Érd felé, kértem, hogy jöjjön értem az NK kúthoz. Lerakom a motort, mert úgy néz ki, hogy nem érek vele haza, melóba meg lassacskán már indulnom kellett.
Amíg várakoztam, az ugyancsak imbuszfejű csavarokat ismételten kombináltfogóval kijátszottam a dobozból, leszedtem a karbit és meglestem:
úszóházban kevéske zacc, azt kiöntöttem; ellenben az úszó nem mozgott semmit amikor a fúvókákat vettem ki pucolásra - rázkódás közben kitekerte magát a tűszelep, és ráült az úszó nyelvére. Visszaraktam a helyére, összeraktam. Mire a család megérkezett, már a kutastól kértem a kulcsot a WChez, hogy kezet tudjak mosni.
Annyi haszna volt, hogy eljött asszonykám autóval, hogy be lehetett mérni a kisTrophy-t. Az órám szerinti 90 nála is 90. Az pedig GPS szerint 85. Odahúzva túlfordult a 100-on, ergo a járgányom még majd 40 évesen is tudja a gyári értéket sík úton.

Azt, hogy a szervíz nem volt tökéletes, csak június 21-én tudtam meg. Melóból hazafelé tartva Martonvásáron a lámpánál leállt a motor, és hiába rugdostam, nem indult. Tolás járdára, majd gyors szemrevételezés: túlfolyón spriccel ki a benzin. Rendkívül örültem neki a benzinárak árnyékában. Csap elzár, tolásra olyan 50m megtétele után beindult, és zárt csappal hazamentem (kb 1km). Szétszedtem, és beállítottam az úszószintet. Természetesen ellenőriztem, hogy nem-e lyukas az úszó. Ismét pöpec a járgány. Profilkép még nem is volt róla a fényezés óta! Szépséghiba meg is van. A tank festését a benzin felmarkolászta. Valószínűsítem hogy azt a festéket támadta meg, amivel az előző gazdája lefújkodta. Rendkívül örülök neki! Beszélek majd a fényezővel aki csinálta, megkérdem mit tud vele tenni.

Augusztus 14-én föszereltem volna a donor kerekét az új Heidenau K33-val de nem bírtam csavarhúzóval a felnire forgatni, és féltem hogy kicsípem az új belsőt, ezért elvittem gumijavítóhoz. A srác is szenvedett vele nem keveset, mire sikerült föltennie. A legnagyobb probléma az volt, hogy a köpeny és a felni között akart maradni minden áron a tömlő. Fölraktam a kereket, és a próbaúton ahogy elértem a Martonvásár vége táblát, defekt. Valószínűleg maradt még a belsőből a köpeny alatt... Kb 2,5 km tolás lett a vége.

08.24-én Ercsiben börzén vettem egy új belsőt, de a defektes kereket csak 08.26-án cseréltem, amikor a régi kereket már megigazgattam (a köpeny nem ült a helyén a felnin). Felfújni pumpával esélyem sem volt, így ismét szervizben kötött ki. Iszonyatosan föl kellett fújni hogy a helyére ugorjon. Így most a régi kerék van rajta ismét, csak már nem rázza a motort.

Augusztus végén kértem kölcsönbe Kupi barátomtól kerék-szerelővasakat, amelyekkel már le tudtam szedni a Heidenaut, így végre ki tudtam cserélni a defektes belsőt. Nem semmi látvány. A belsőt tehát cseréltem, köpenyt fölraktam, így megint csak a szerelt kereket kell vinnem gumishoz, hogy kompresszorral megküldve a helyére kerüljön a külső.

Még szeptember végén észrevettem, hogy olajat fúj a kipufogónyílásnál a blokkra. Vagyis ismét kifúj! A beavatkozás halmozva lesz, mert van pár dolog amit el kell végeznem rajta. A beavatkozás megejtődött 10.23-án:

  • 3db hengertőcsavar helyett menetesszár van benne. Már a nyáron megvettem a tőcsavarokat. Illő kicserélnem.

  • A defektes-Heidis csapágycserélt hátsó kerék immáron bevetésre kész. Leváltja az elöregedett vírubival szerelt hátsót.

  • Fékpofákat kicseréltem, és a hátsó fékbowdent is. Előbbi új, utóbbi a donorból bontott.

  • Művelet után be kellett állítanom a féklámpakapcsolót - nem volt egyszerű!

Dec. 02-án kivittem évzáró gurulásra. Legalább 3 hete nem volt indítva, és már előugrottak a mínuszok éjjelente - reménykedtem benne, hogy nem egyidényes volt az akksi. Néhány rúgás gyújtás nélkül szívatóval, azután gyújtással: 2-ik rúgásra indult. Szívatóval kellett kicsit melegíteni, mert erősen gondolkodott azon, hogy békén kellene hagynom. Fél perc után nyeregbe pattantam és gyerünk. Összekötöttem a kellemeset a hasznossal, átmentem Érdre és vettem nyúleledelt a gyerkőcök húsvéti nyulának. Megtankoltam, majd hazaérve kijárattam a benzint az úszóházból. Gondolkodtam azon, hogy 2T olajat csöppentek be gyertyanyíláson, és megmozgatom a dugót, de letettem róla. Nem áll annyit, hogy rozsdásodni kezdjen. Akksit kivettem, lepucoltam, és elraktam. 3 hetente szoktam kicsit meríteni és rátölteni.

2014.11.12.