2016 őszén ajándékba kaptam 2 db verhovinát. Emlékezvén a gyerekkoromban birtokoltra, lehet, hogy nem is ajándékul, inkább bosszantásképp kaptam. De az előző tulajt a jó szándéka vezette midőn ideajándékozta, köszönöm  neki a paripákat! Egyenesen a telekre fuvaroztam őket (mindkettőt beraktam a toyotába, és egy fuvarral hoztam el), ahol nagy vonalakban összeszedtem, miket kell beszereznem a használható állapotba kerítésük érdekében. Ezeket jófogáson levadászva, és egyeztetve az eladóval, egy pakkban beszereztem Zalából.

 

A 6-oshoz kezdtem hozzá előbb. Még 2016 december 3-án kicitromsavaztam a tankot, de tudtam, hogy a rally járgány elviszi az összes szabadidőmet, ezért átforgattam  a blokkot gázolajjal bekortyoltatva a hengert, és a forgattyúsház is kapott belőle, hogy legyen kenése a dolgoknak. Így pihent egy évet ponyva alatt kollégája társaságában.

2017 decemberében szedtem elő újra, és első kanyarban helyrepofoztam az első kereket. Egyik csapágyat kellett cserélnem, két db küllőt pótolnom, és a meglévőket áthúzgálnom. A belsőt cseréltem, külsőt pedig a dűnejáró kopott exhátsóját kapta.

Kiszerváltam a motorblokkot, és a hátsó kereket is. Utóbbin szélesebb, bakelitté keményedett barum volt, amit baromi nehéz volt leszedni a felniről. Majdcsak lehetetlen volt összenyomni, hogy leugorjon a helyéről.

A következő etap 2018 január 3-a: küllőket húzgáltam, és próbáltam helyrekloffolni a nyomorodott felnit. Amikor ráfogtam, hogy kb motorozható lett, lerámoltam róla a hátsó lánckereket, és ráfutottam a csecsre. Lásd kép! Elkezdtem komplett kereket vadászni, és Zalából meg is oldható a hazaszármaztatása, csak megvárom a blokkszervíz eredményét. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy ott is találkozok majd valami elvetemültséggel... így is lett. A belső körmös kuplunglamellákat cserélnem kellett, annyira megette őket a rozsda.

Január 07 vasárnap  kézimosóba logisztikáztam, ahol lecsapattam a vázat. Az 5-ös verhó hátsó kerekét megtisztítottam, kihajítottam belőle a bringabelsőt, új tömlővédőt kapott, és összeraktam egy javított belsővel és a legjobb állapotú ruszki gumimmal.

Megvettem a blokkhoz a szimmeringeket, és a kerékcsapágy porvédők maradványainak helyére is szereztem pontosan méreten lévő szimmeringeket. Jan. 9-én be is érkezett a csomag a kerékkel és a lamellákkal. A keréken kb épek voltak a lánckerék menesztői, így már van róla kép, hogyan kell kinéznie. Megkíséreltem a beszerzést, de olajálló gumiból 3850 Ft-os áron gyártják le darabját, normál gumiból pedig 2750 Ft-ért. Ez felejtős, így I.16-án elmentem a helyi autósboltba szilenteket vadászni, amiből kifaraghatóak a szükséges darabok. Alternatív megoldásként munkatársam elkészítette a 3D modellt a szilentről, amit 3D nyomtatóval gumiból össze lehet rakni. Még kiderül, hogy melyik verzió fut be.

Ugyancsak 16-án felraktam a helyére 0,5-ös lemezből készített alátéttel a kuplung "nagykerekét", és magát a kuplungot is összeraktam.

A következő foglalkozós rész január 22-27 volt. Délutános hét, és ekkorra érkeztek be tömítések, amelyekkel hozzá tudtam látni az élesztés következő fázisához.
A hét elején összeraktam a kuplungot, reszeltem km óra hajtáshoz közlőművet :) (11x14 mm-es laposvas, kicsit trapéz alakúra reszelve), összeraktam a bal oldalát a motorblokknak pasztázott papírtömítéssel.
A gyújtás oldali deklit leszedve egérfészket éppen nem találtam, de olajos fűrészport egérszarral igen. A lánckerék-takaró műanyagdarab eltűnt, a berúgótengely fölé kerülő gumidugó úgyszintén. Az alaplap, a megszakító és a tekercsek is iszonyat retkesek. Ha letisztulnak a dolgok, többet tudok majd. Egyelőre a blokkoldalt pucoltam le, és kicseréltem a szimmeringeket, és kerítettem O gyűrűt a kislánckereket lefogó alátét és anya alá. Magát az alátétet is lemezből gyártottam le, mert az anya rugós alátéttel volt biztosítva.

Deklilevétel után. Olajos fűrészpor, megszilárdult kenőzsír, és egérszar

Január 31-én a dinamó állórész, és a megszakító volt műsoron. Tekercseket leszedve, a testpontokat fölcsiszoltam. A régi vezetékek helyére újakat forrasztottam a tekercsvégekre. Furcsa értékeket mértem mindkét tekercsre és a kondenzátorra is, de egy esélyt kapnak a megszakítóval egyetemben. Update: február elsején összeraktam a megtakarított dinamó alaplapot és a megszakítót, de a mérés azt hozta eredményül, hogy a hiányzó szigetelőgyűrű miatt a megszakító bizony nem képes ellátni a feladatát. Rendeltem helyette a fórumon emlegetett terra megszakítót. Hétfőn mehetek érte csomagpontra.

Új és régi alkatrészek

 

Február 2-án a hátsó fékkötélen rövidítettem 2,5cm-t, és a sérült házra ráhúztam egy zsugorcsövet. A bowdenvéget fölrakva a szálakat széthajtogattam a dióban, és újraforrasztottam. A kinyúló részeket levagdaltam és köszörűn elfazoníroztam.
A hátsó kereket így már össze tudtam rakni
02.04-én. Bár elképzelhető, hogy még vissza kell szednem, és alátéteznem szükséges a fékpofa-lemezt. Ha a blokk a helyére kerül, akkor tudom majd tesztelni a féket, a fékpedál rögzítése miatt, de előtte még lesz egy kis hegeszteni való a lengővillán.

 Február 5: Elhoztam a csomagpontról a megszakítókat. Idehaza egyéb elfoglaltság miatt nem volt időm, ezért elvittem melóba. Kikaptam a régi megszakítót, benéztem a helyére az újat, ahol szükséges volt, köszörűn fazoníroztam. Fölapplikáltam az új megszakítót az alaplapra, a vezetékeket helyükre forrasztottam és elrendezgettem. A kondenzátort fórumos írásokból kiindulva fölviszem a trafó környezetébe.

Február 7-én elvégeztem a hegesztést, illetve a gyújtást is szándékomban állt tesztelni, ezért az alaplapot a helyére csavaroztam, fölraktam a mágnest - amit a megszakítóhézag beállításához még kétszer leszedtem, és korrigáltam a megszakítón (csiszolókorong). Amint jónak nyilvánítottam, előszedtem az akkus csavarbehajtót, és a mágnest megforgatva kipróbáltam a gyújtótrafóra menő vezeték testre közelítésével mit találok. Van szikra!
Ha már elkapott a lendület, az első fék bowdenét és a km spirált is rendbetettem.

12-én nekiláttam az előgyújtás beállításának. Próbalámpával és riasztóakkuval fölszerelkezve gondoltam beállítom.. nem sikerült. A pozícionáló ékkel föltéve a mágnest az alaplap a helyén és 180 fokban elforgatva sem állítható úgy, ahogyan a gyári érték kívánja. Össze fogom rakni az ék kihagyásával a mágnest úgy, hogy a megadott 1,5 - 2 mm-rel a felső holtpont előtt gyújtson. Ez meg is történt február 14-én.

02.17: a hátsó fékbowdent kicseréltem végül, mert a gyártott bowdenház nem csipázza a távolságot a fékpedál és a leghátra állított hátsókerék között. Így a gyerkőc minije kapott egy jobb méretű bowdent, és beállítottam neki a hátsó féket ismételten. A verhón pedig a fékpofák kupakját alátéteztem. (Szétszedéskor is úgy voltak).
A motorblokkot is beraktam a helyére végre, és a láncot is lecsutakoltam. 3 hétig ázott gázolajban. Már minden szem normálisan mozog, de mocsok azért még volt rajta, azt ledörgöltem ecsettel és ronggyal. Fölakasztottam a tárolóban, hogy kicsöpögjön belőle az üzemanyag.

Március 30: felraktam rá a berúgókart, a kipufogót, a tankot és az ülést. A km meghajtást zsír híján nem raktam ma a helyére. Kitakarítottam a levegőszűrő műanyag tartó-vezető részét, és rátettem egy új levegőszűrőt is. A karbi felrakásához még vágnom kell két papírtömítést, amit a telken nem volt módom megejteni, ezért ezt sem tudtam a helyére pakolni. A gyújtás oldal véglegesítéséhez pedig zsugorcsőre van még szükség. Az első villát is rendbe kell szednem, mert le van tekeredve az anya. Egy alátét mindenképp kerítendő lesz a kormánycsavar alá.

Május 1-re sikerült odáig eljutni, hogy csiholtam szikrát a motoron. A karbit fölszereltem. Át kell még lötybölnöm a tankot, és következhet a próbastart.

A nyáron többször nekiveselkedtem, de nem akarta az igazságot. Olyannyira, hogy megpróbáltam mindkét motor trafójával - trafó nélkül a vezetékvég szikrázott, trafót rárakva semmi. Facebukon a Rigás csoportban megírták, hogy biguli trafót kell fölpakolni. Ezt beszereztem novemberben, és amikor november 24-én ott tartottam, hogy végre kellene indítani, kiderült, hogy beállt a motor.

Nov. 26-án kimentem a telekre, kivallatni, hogy a henger-dugógyűrű kombó a bűnös? Nem. Beöntöttem pár deci olajat a forgattyúsházba, és kint hagytam. Asszem következik a motor rendbeszedése part two.

 

II. Felvonás

Turbós szimó blokk kerül bele. Ehhez összebeszéltem Kupi cimborámmal, aki nagymértékben kapható barkácsolásra, főleg, ha lát fantáziát a dologban.

2020.január 11-én vittem át hozzá a motort, némi (telki műhelyajtóból megmaradt) 2-es lemez társaságában. A blokkot már réges-régen átnézte, és jóította cimborám, így adva volt minden.

Első lépésben a verhó blokk tartó füleitől kellett megszabadulnunk Majd mérni, hajtogatni, felpontozni;

 Majd finomítani és fölhegeszteni

A végeredmény számomra meggyőző

Jelenleg még várja, hogy eljussak az építkezéssel arra a szintre, hogy egyéb hobbi dolgokkal foglalkozak.

 

2020.03.23