2016 őszén ajándékba kaptam 2 db verhovinát. Emlékezvén a gyerekkoromban birtokoltra, lehet, hogy nem is ajándékul, inkább bosszantásképp kaptam. De az előző tulajt a jó szándéka vezette midőn ideajándékozta, köszönöm neki a paripákat! Egyenesen a telekre fuvaroztam őket (mindkettőt beraktam a toyotába, és egy fuvarral hoztam el), ahol nagy vonalakban összeszedtem, miket kell beszereznem a használható állapotba kerítésük érdekében. Ezeket jófogáson levadászva, és egyeztetve az eladóval, egy pakkban beszereztem Zalából.
2017 decemberében szedtem elő újra, és első kanyarban helyrepofoztam az első kereket. Egyik csapágyat kellett cserélnem, két db küllőt pótolnom, és a meglévőket áthúzgálnom. A belsőt cseréltem, külsőt pedig a dűnejáró kopott exhátsóját kapta. Kiszerváltam a motorblokkot, és a hátsó kereket is. Utóbbin szélesebb, bakelitté keményedett barum volt, amit baromi nehéz volt leszedni a felniről. Majdcsak lehetetlen volt összenyomni, hogy leugorjon a helyéről.
A következő etap
2018 január 3-a: küllőket
húzgáltam, és próbáltam helyrekloffolni a nyomorodott felnit. Amikor
ráfogtam, hogy kb motorozható lett, lerámoltam róla a hátsó lánckereket,
és
Január 07 vasárnap kézimosóba logisztikáztam, ahol lecsapattam a vázat. Az 5-ös verhó hátsó kerekét megtisztítottam, kihajítottam belőle a bringabelsőt, új tömlővédőt kapott, és összeraktam egy javított belsővel és a legjobb állapotú ruszki gumimmal. Megvettem a blokkhoz a szimmeringeket, és a kerékcsapágy porvédők maradványainak helyére is szereztem pontosan méreten lévő szimmeringeket. Jan. 9-én be is érkezett a csomag a kerékkel és a lamellákkal. A keréken kb épek voltak a lánckerék menesztői, így már van róla kép, hogyan kell kinéznie. Megkíséreltem a beszerzést, de olajálló gumiból 3850 Ft-os áron gyártják le darabját, normál gumiból pedig 2750 Ft-ért. Ez felejtős, így I.16-án elmentem a helyi autósboltba szilenteket vadászni, amiből kifaraghatóak a szükséges darabok. Alternatív megoldásként munkatársam elkészítette a 3D modellt a szilentről, amit 3D nyomtatóval gumiból össze lehet rakni. Még kiderül, hogy melyik verzió fut be. Ugyancsak 16-án felraktam a helyére 0,5-ös lemezből készített alátéttel a kuplung "nagykerekét", és magát a kuplungot is összeraktam.
A következő foglalkozós rész
január 22-27
volt. Délutános hét, és ekkorra érkeztek be tömítések, amelyekkel hozzá
tudtam látni az élesztés következő fázisához.
Február 2-án a
hátsó fékkötélen rövidítettem 2,5cm-t, és a sérült házra ráhúztam egy
zsugorcsövet. A bowdenvéget fölrakva a szálakat széthajtogattam a
dióban, és újraforrasztottam. A kinyúló részeket levagdaltam és köszörűn
elfazoníroztam. Február 5: Elhoztam a csomagpontról a megszakítókat. Idehaza egyéb elfoglaltság miatt nem volt időm, ezért elvittem melóba. Kikaptam a régi megszakítót, benéztem a helyére az újat, ahol szükséges volt, köszörűn fazoníroztam. Fölapplikáltam az új megszakítót az alaplapra, a vezetékeket helyükre forrasztottam és elrendezgettem. A kondenzátort fórumos írásokból kiindulva fölviszem a trafó környezetébe.
Február 7-én
elvégeztem a hegesztést, illetve a gyújtást is szándékomban állt
tesztelni, ezért az alaplapot a helyére csavaroztam, fölraktam a mágnest
- amit a megszakítóhézag beállításához még kétszer leszedtem, és
korrigáltam a megszakítón (csiszolókorong). Amint jónak nyilvánítottam,
előszedtem az akkus csavarbehajtót, és a mágnest megforgatva kipróbáltam
a gyújtótrafóra menő vezeték testre közelítésével mit találok. Van
szikra! 12-én nekiláttam az előgyújtás beállításának. Próbalámpával és riasztóakkuval fölszerelkezve gondoltam beállítom.. nem sikerült. A pozícionáló ékkel föltéve a mágnest az alaplap a helyén és 180 fokban elforgatva sem állítható úgy, ahogyan a gyári érték kívánja. Össze fogom rakni az ék kihagyásával a mágnest úgy, hogy a megadott 1,5 - 2 mm-rel a felső holtpont előtt gyújtson. Ez meg is történt február 14-én.
02.17: a hátsó
fékbowdent kicseréltem végül, mert a gyártott bowdenház nem csipázza a
távolságot a fékpedál és a leghátra állított hátsókerék között. Így a
gyerkőc minije kapott egy jobb méretű bowdent, és beállítottam neki a
hátsó féket ismételten. A verhón pedig a fékpofák kupakját alátéteztem.
(Szétszedéskor is úgy voltak). Március 30: felraktam rá a berúgókart, a kipufogót, a tankot és az ülést. A km meghajtást zsír híján nem raktam ma a helyére. Kitakarítottam a levegőszűrő műanyag tartó-vezető részét, és rátettem egy új levegőszűrőt is. A karbi felrakásához még vágnom kell két papírtömítést, amit a telken nem volt módom megejteni, ezért ezt sem tudtam a helyére pakolni. A gyújtás oldal véglegesítéséhez pedig zsugorcsőre van még szükség. Az első villát is rendbe kell szednem, mert le van tekeredve az anya. Egy alátét mindenképp kerítendő lesz a kormánycsavar alá. Május 1-re sikerült odáig eljutni, hogy csiholtam szikrát a motoron. A karbit fölszereltem. Át kell még lötybölnöm a tankot, és következhet a próbastart. A nyáron többször nekiveselkedtem, de nem akarta az igazságot. Olyannyira, hogy megpróbáltam mindkét motor trafójával - trafó nélkül a vezetékvég szikrázott, trafót rárakva semmi. Facebukon a Rigás csoportban megírták, hogy biguli trafót kell fölpakolni. Ezt beszereztem novemberben, és amikor november 24-én ott tartottam, hogy végre kellene indítani, kiderült, hogy beállt a motor. Nov. 26-án kimentem a telekre, kivallatni, hogy a henger-dugógyűrű kombó a bűnös? Nem. Beöntöttem pár deci olajat a forgattyúsházba, és kint hagytam. Asszem következik a motor rendbeszedése part two.
II. Felvonás Turbós szimó blokk kerül bele. Ehhez összebeszéltem Kupi cimborámmal, aki nagymértékben kapható barkácsolásra, főleg, ha lát fantáziát a dologban. 2020.január 11-én vittem át hozzá a motort, némi (telki műhelyajtóból megmaradt) 2-es lemez társaságában. A blokkot már réges-régen átnézte, és jóította cimborám, így adva volt minden.
Jelenleg még várja, hogy eljussak az építkezéssel arra a szintre, hogy egyéb hobbi dolgokkal foglalkozak.
|
||||||||||||||
2020.03.23 |