2018

A 2017-es őszi mopedrallyn jutottam arra az elhatározásra, hogy a babettával kínlódásból elég immáron. A vállalásomat tavasszal már kipipáltam a babettával, úgyhogy igazán illő volna egy oda való motorral elstartolni. Ismét nekiveselkedtem egy simson beszerzésének, amit cirka 1,5 hónap múlva el is lapoztam. Az ok az volt, hogy elmebeteg árakon akarták adni a szimókat. Körülnéztem a piacon, és ugyanezen árkategóriában voltak az AM6-os blokkal szerelt endurok is. Utóbbiból is megnéztem 6db-ot, de mindegyik felejtős kategóriás volt. Olyan is akadt közöttük, amelyik konkrétan életveszélyes volt.

Összességében cirka 920km-t autózgattam el motorkeresőben, és nem találtam olyat, amire azt mondtam volna, hogy ez lesz az. Abban komoly szerepe volt Kupi cimborámnak is, hogy nem ugrottam bele egyetlen pénztemetőbe sem.
Még egy utolsó esélyt kívántam adni az AM6-oknak, és nekivágni szándékoztam egy 340kmes karistnak, csak behalasztotta a dolgot a pocsék időjárás. (Hozzátartozik a dologhoz, hogy
2018 márciusában valamiért nem akart kitavaszodni) Valami okból kifolyólag amikor motort mentem szemlézni, mindig esett valami. Jó esetben eső. Máskor hó, vagy ónos eső :-(

Az elhalasztott körút idején "pofakönyvön" ráírtam Simon Lacira, akit a rallykról ismerek, hogy véletlenségből nem-e tud valakit a környéken, akitől érdemes enduro-t beújítani. Laci vissza is írt, hogy ha a rallyra keresek járgányt, az AM6-ot felejtsem el! Jó motor, supermotoként nagyon ott van, de amire mi használjuk ott a gépeket, arra nem valóak. Ugyanakkor közölte, hogy a szimóját eladja ha érdekel. Gyorsan le is egyeztettünk időpontot, és Kupival el is mentünk megnézni magunknak. Hogy-hogynem, előző alkonyattól reggelig szakadt a hó! Elmentünk, megnéztük, sztorizgattunk, megegyeztünk. A motoron fent lévő ducati gyújtással 170 eFt-ért el fogom hozni az enduro-t.
Ennyi tehát a motorvétel története röviden összefoglalva.

Ő lenne az új szerzemény

Március 23-án hazahoztam. Laci letolt, mert a toyotával mentem érte, mondván: lábon kellett volna elvinni. Aztán elámult a verso rakterén :-)
Megírtuk az adásvételit, kaptam még a szimóhoz egy 15 fogas kislánckereket, mert  14-es van rajta. Elhoztam az erősített lábtartót, és egy pár schwalbe teleszkópot, amik csillapítanak.

Hazahoztam, és kiszedve a kocsiból mentem is vele egy karistot. 4 nap alatt még csak 1 közlekedésmentes napja volt. Március 26-án elvittem az itatóba. Kapott 4l keveréket, motullal.

Áprilisban már összeszedtem hozzá némi portékát a Futármotorosboltból: gyári változatú utángyártott kipufogót, 5 fokozatban állítható hátsó teleszkópokat, egy pár robogótükröt, kipufogórácsot, gázházhoz csavart, kipufogóhoz körmös hollandert, hozzá való biztosító alátétet, és a ducati gyújtáshoz egy lehúzót.

Április 22, Polgárdi, börze: beszereztem kipufogócsonk alá roppantós alumínium tömítést, és egy 12V-os kürtöt.

A facelift már megkezdődött, de még folyamatban van az alakítás.

Júniusra már tisztára kiidegelt a kipufogó-hollander állandó lelazulása. Ráadásként már a csonk menetjavítója is lelazult a hollanderrel együtt, és mint kiderült, alatta kb zéró menet található. Hogy tegyek ellene, rendeltem a Futármotorosboltból új 60-as hengerszettet. Gondoltam csere, hiszen már van gyári azonos kipuffdobom is; de aztán adtam még egy esélyt a jelen szettnek. Találtam a NETen brutál módon hőálló szilikate 1200 egykomponensű ragasztót. Direktbe kipufogókhoz és kazánokhoz ajánlják. Ezzel játszottam a helyére a menetjavítót úgy, hogy 2db M4 hernyócsavarnak készítettem az oldalába menetet, ami még + biztosíték elfordulás ellen. Így ismét összeraktam a kipufogót július 5-én. A kapható alu tűzkarikával húztam vissza helyére a csonkot. Próbaút következett: gondoltam átmegyek Józsi haveromhoz Pettendre, majd onnan Lacikához Adonyba. Még nem értem át Baracskára, amikor a kipufogó ismételten kifújt. Mire megálltam, a hollander totál letekeredett, csonk leesett, tűzkarikát elhagytam. Pusztakéz + papírzsebkendő segítségével visszahúztam, ügyelve arra, hogy ne égesse rommá a kezemet a piszok. Jó hír, hogy a ragasztott menetjavító meg se rezdült!

Beérkezve a KP művekhez nagy beszélgetésbe fogtunk, közben visszahúztuk a hollandert körmös kulccsal. Beszélgettünk a hengercseréről, és hogy mibe futhatok még bele szétkapva a járgányt. Megtudtam még, hogy mit nem vettem meg a gázszektor rendbetételéhez. Végezetül úgy elment az idő, hogy Adony kimaradt. A hazafelé úton nyugtáztam, hogy a kipufogódob vége is elengedi a gázokat, vagyis az is szétmozdult.

Ismételt beavatkozás így a teljes kipufogót érinti majd. Erre 07.07-én került sor. Leszedtem az egész kipufogót, így megvan a dob hibája: a kipufogóvég peremezése fölöttébb foghíjas. Előszedtem a kipufogópasztát, ami fenemód beszáradt. Vízzel hígítható, hát felöntöttem, de sok reményt nem tápláltam vele kapcsolatban. Helyette előkerestem az FBS-t. Ezzel jó bőven megkenve a csatlakozó gumigyűrűt összehúztam a kipufogódobot. A csonkhoz is készítettem tömítést: vastag kenderspárga összegyurmázva az FBS-vel. Ezt tekertem a csonkra, és fölhúztam a helyére. A beavatkozás óta 3 utam volt vele, rendben üzemelt a paripa.

A kipuffjavítás során lecseréltem a tükröket is. A balos ugye törött volt, ugyan olyat nem kaptam, és egyébként is csak párban adták a robogótükröt.

08.09: Elléptem Adonyba, hogy elhozzam Lacikától a tuti kipufogótartót. A melóhelyéről kellett átstartolni hozzá, szokásához híven nyélgázon. A kipuffantókönyök rögzítése Laci utcájában adta meg magát, azaz rögtön ki is lehetett próbálni élőben. Összeraktuk tömítés nélkül, és így húztam - már eleve késve Pettendre. 7000-es fordulat fölött téptem egészen Józsi barátom kapujáig. Ilarissal is sikerült összefutni, pedig laza 30 percet késtem.

Augusztus 16-án ismételten rendeztem sorait. Szombatra (08.18) volt megbeszélve egy földutas csapatás Lacival, ezért lecseréltem a lábtartót az erősítettre, összeraktam a kipuffantót tömítéssel, és a bal oldali tükör-menetet javítottam (M8 helicoil). Lecseréltem a benzincsapot is az ülepítős fajtára, és kihajítottam a rendszerből az autókra való buflák benzinszűrőt.
Aztán a leegyeztetett csapatás alkalmával (laza endurozás). Egy suzuki DT250 majd honda MT80 valamint egy aprilia RX80 társaságában volt kergetve jórészt nyélgázon. Dunaújváros mellett tépve a 6-os úton a baracsi elágazást elhagyva éktelenül csörögni kezdett a szimó. Ki kellett szállnom a buliból, intéztem hazafuvart, de feleségem csak az első körforgalomig volt hajlandó jönni, így eltoltam cirka 7kmtert a motort a Dunaújváros-észak körforgalomnál lévő benzinkútig.

Itthon a hengert leszedvén látható volt némi nem odavaló dolog a dugattyún és a hengerfejen, valamint a hengerszoknya eleve törve volt (utólag tudtam meg) most pedig megint harapott egy darabot belőle a motor.

 

Szeptemberben: Motorblokk kiszedés - szétszedés - csapágy és szimmeringcserék - alkatrészek vizslatása és összerakást követően a széjjel tuningolást visszább kellett venni. Kapott  a 80-as helyett másik főfúvókát (a méretet nem tudom biztosan, mert nincs belenyomva. 70 vagy 72) S60-as 2 felömlős hengert kapott, rezgéscsillapító gumikkal, de maradt valami durva hang - kiderült, hogy nem volt jó a hengerfej a jelen konstrukcióhoz. Vennem kellett hát rá egy S60 hf-et is.

A motor használható, de a főtengely esetleg cserés lehet - kiderül, ha be lesz lőve rajta a gyújtás.

Október 9-én  a telken fuvarra (zsalukő) várakozás közben gondoltam kitöltöm az időt, és lecserélem a láncvédő műanyagot és a megdolgozott alsó láncvédő gumit. Meg is történt, a jelenleg "gyári bakelit" az egy erősített műanyag. Mindenesetre ennek a variációnak van legalább tartása. A láncot is megkentem, ha már ott jártam.

2019

Februárban kiderítettem, hogy az agyonfurkált légszűrőházat értelmetlen műanyaghegesztőhöz vinnem, kapok jófogáson normális állapotút a javítási költségnél olcsóbban. Be is szereztem 4500+viteldíjért.

05.12-én kiszedtem a cross hátsókereket, és helyére pakoltam az utcai kereket, 14-én pedig hozzáláttam a szervízhez: 1db eltörött küllő cseréje, küllők áthúzgálása. Eddig jutottam, mert nem találtam meg a 16-os tömlővédőt! Pedig februárban hóttuti hogy lehoztam a padlásról - ott futottam bele alkatrész-szortírozás közben!

2020

November 30-án a telekre menet közben összejött egy hátsó defekt. (Pedig defektmentesítő lötty is volt benne.) Mire a telekre értem, a belső teljesen megszűnt létezni. Cseréltem a kereket a civil változatra.

2021

Január 28-án ki szándékoztam vinni a motort a telekre fedetten tárolni a bringatároló elkészültéig. Még rajta volt a rally dzsuvája, ezért elindultam Ercsibe lemosni. Útközben 3x állt meg. Egyszer a benzin miatt - tartalékra raktam. Másodszor valami orbitális retek került az elektródákra. Lemostam a kézimosóban a rallys retket és visszaindultam. Az M6 felüljárón ismét benzinhiány! Leengedtem a motort a bal oldalára, továbbindultam. A barkácsbolt volt a köztes cél, és pontosan a parkolójáig volt benzinem. Vettem amit akartam, és kértem nitrohígítót és 2T olajat. Nem volt, csak lakkbenzin. Vettem azt. Betöltöttem. A motor nem indult. Hazatoltam cirka 4,3 km-t. Itthon leengedtem a lakkbenzint, felöntöttem keverékkel. Szaladgáltam vele egy utcahosszt, mire kidolgozta a lakkbenzint a karbiból, és be bírt indulni. Ezután már a telekre vittem leparkolni a műhelyben. Onnan gyalog haza (4,1 km). Mára kitúráztam magamat.

Március 10-én bowdenolajozás, és a defektes terep-hátsókerék javítása történt. Kiderült, hogy használhatóak még, de ráférne a motorra egy átbowdenezés.

2022

Júnuis 28 rally után váltókart kellett vennem rá, amire pótolnom kellett a gumit. Első fékbowden cseréje, km spirál olajozás, első sárvédő megcsiszolása, alapozása, majd fényezése.

Augusztus 7-én rendelés beérkezése után rendbe raktam a km óra meghajtást. Cserélnem kellett a km órát is.

X.17 első teleszkópszárakban szimmering- és olajcsere. Vennem kellett továbbá egy sárvédőtartót, mert az egyik oldali elkeveredett... Miután vettem újat, és összeraktam a motort, természetesem megtaláltam a sárvédőtartóit. Tisztára mintha lenne ilyen Murphy törvény...

November 3-án a kapott schwalbe teleszkóp felújítása rendelt cuccokkal. Karburátor kitakarítása. 9-én biztos ami biztos alapon vettem 2db gyújtáskulcsot. (Az első megmozdulás az őszi rallyn megint az volt, hogy elhagytam.)

  2023.03.31