Hosszas keresgélés és válogatás, majd mégtöbb autó megnézése után (Toyota Yaris Verso-k, Corolla Wagon, illetve Corolla Verso, Mazda Premacy-k és MPV-k) 2016 szeptember 11-én megvettük életem első diesel autóját egy toyota yaris verso személyében. Nehéz döntés volt, mert eddigi legdrágább autónkat vettük. Feltétel volt, hogy családi használatra okés legyen (hely legyen), keveset fogyasszon, megbízhatósága is fontos. Nálam nemigen számított a külcsín, ezért nem is ódzkodtam, de amikor egy rikítóan világoskéket akart favorizálni a feleségem, akkor már szóltam, hogy azért mindennek van határa.

A végül megvett járművön cirka 3 hetet gondolkodtunk. Közel volt (Érd), az eladó teljesen szimpatikus volt, nem rejtegette a hibáit az autónak.

Szeptemberben elvégeztem rajta az olaj- és szűrőcseréket (pollen, levegő és olaj), óraállás: 169361. Befokoltattam a fagyállót, ami -10 fokig volt jó. Leengedtem hát a hűtőfolyadékból, és öntöttem helyére koncentrátumot. Hátra van még a gázolajszűrő cseréje Olaj Mobil1 5 W 30-at kapott.

Október 17-én időpontra menvén az alufelnikről átrakattam a téli gumikat a yaris lemezfelnijeire, a nyárikat pedig amik a lemezfelniken voltak, átkerültek az alukra. Közölték, hogy a hátsó fék javításra szorul, vettem az alufelnikhez való kerékanyákat, és beszerzés alatt van a tehermentesítő gyűrű.

Október 30-án utaztunk rokonokhoz. Az M6 - M0 - M31 - M3 vonal ment Hatvanig. Folyamatos terheléssel kb 120-km/h -val haladtunk tartósan az M31-en, villogni kezdett a vízhőfok lámpa. Fűtés csumára + venti visszavitte a hőmérsékletet, de nyugodt nem lettem. Kimentem benzinkútra, és 1l fagyállót benyelt a hűtő. A tartós 90-100 km/h-s tempót rezzenésmentesen bírta, de gondoltam egy termosztátcserére. Beírtam toyota fórumra a tüneteket, ahol ugyancsak ennek hibájára gondoltak.
Sógoromtól átvettem a fék dolgait, valamint
31-én megrendeltem a termosztátot az unixban. Amikor beálltam hozzá udvarra, szólt, hogy a jobb féklámpám sem üzemel. Tartalékos izzóm nem lévén, ezt izzókészlet beszerzésével kívántam orvosolni. Meg is történt, de véletlenül sem a hagyományos Ba -s izzófoglalat szükségeltetik. Szerdai beszerzés marad, amikor is megyek a termosztátért.

Termosztát cserélve, de a hazaúton ugyanúgy bevillogott 3e fordulaton haladva a vízhőfok. Fűtés rátolva, és 90-100 tempóval jöttünk haza.

Maradt a vízutántöltögetés, amiből végezetül elegem lett. Szerviztől nov. 9-re kaptam időpontot. Elvittem, megnézegették. Hengerfejhiba. November 14-én tudom lerakni hozzájuk javításra... így tettem.

Kiderült, hogy az autón hengerfej-javítást eszközöltek, méghozzá nem is régen. A szervíz szerint friss volt a paszta is és a tömítés is, amivel összerakták. A gépműhely kiderítette, hogy minimális vetemedés mellett az első henger víztere és hengertere között volt egy mélyedés, mintha megütötték volna. Javították, és összerakták. 130ezer volt a javítás díja november 30-án. Garis a javítás.

2017

Mindenfelé kutattam bontott hátsó féknyereg után, de nem találtam a repedt helyére, így alkatreszed.hu-n lett rendelve új. 44.000,- Ft volt futárdíjjal együtt. Január 9-én (kapott időpontra) elvittem szervizbe. Fékolaj, féktárcsák, fékbetétek, javítókészletek és a féknyereg mind bent volt a kocsiban. Megadtam a listát, hogy mit kérek. Másnap reggel tudtam már csak elhozni, mert délután készült el. Hátsó féket rendbe tették, fékolajat lecserélték a teljes rendszerben. Szervízdíj 15.000,-

Március 27-én szándékoztam lecserélni a téli kerekeket. Kiderült, hogy a jobb hátsó és a bal első keréktőcsavarok nagyrésze cserére szorul. Bal hátul az egyik csavar menete meg volt nyúlva, de szemmel láthatóan. Egy másik pedig úgy nézett ki, mintha hegesztettek volna egyet a menetén. Az anya, amit nehezen lehajtottam róla, menettelenedett.
Bal elöl 4-ből 3 csavart kínszenvedéssel bírtam csak megindítani. Egy volt normális, azt leszedtem. Egy másikat elkezdtem leszenvedni, ez elszakadt. Itt fejeztem be.
Március 30-ra volt megbeszélve a 8db tőcsavar cseréje. Akciósan volt 20000 Ft, amiben benne volt 8db új kerékanya alufelnihez.

Április 11-én a Kupi művek aknáját használva lecseréltem a motorolajat és a szűrőt. 5W30 Total Quartz INEO ECS Fuel Economyra esett a választásom ezúttal. A hengerfej javításakor a mindösszesen 1 hónapot használt olajat töltöttem vissza, és gondoltam idejekorán lecserélem frissre. Óraállás: 174742

2018

Június 22-én  olaj- és szűrőcserék. Az olajcserét befejezni csak másnap tudtam, mert az olajleeresztő-csavar alá nem volt alátétem. Ezt szombaton szereztem be az autósboltból. Km óra állása az olajcserénél: 187917 /Mobil 5W30 ESP formula ment bele/

Június 28-án aztán kicseréltettem a szélvédőt a Budafoki úton. Ideje volt, mert éppen úgy gondolta, hogy továbbreped a javítást követően egy év után.

Augusztus 13: szereltettem rá vonóhorgot, és rögtön műszakizott is.

Hangoskodott valamelyik szíjvezető görgő, ezért gondoltam egyet és leszedtem a hosszbordást, hogy megnézzem mi az. Nőgyógyászati úton hozzáférhető a dolog, ezért úgy gondoltam, hogy csinálja az, akinek szakmája. Szerviz időpontot októker 8-ra kaptam. Elvittem reggel 8-ra. Aznap zárás előtt telefonba annyit mondtak, hogy szét van szedve, alkatrészre várnak. Hívnak, ha elkészült. Vártam egészen másnap du 3-ig. Akkor megint az volt a válasz, hogy hamarosan megérkezik az alkatrész, beszerelik, kipróbálják, és hívnak ha elkészült.
Következett a 3. nap. A délelőttöt végigbetonoztam a telken, hívás nem érkezett, és már a harmadik fuvart fizettem ki, amit eszem ágában nem lett volna, ha van autóm. Dél elmúlt már mikor a feleségem átvitt Érdre, és bementem a szervizbe, hogy jöttem az autómért. Azt a választ kaptam, hogy az javítás alatt van. Erre kértem, hogy ha nem tudják megjavítani, rakják össze úgy, ahogyan behoztam, és elviszem valahová ahol megjavítják. Erre a srác hozzáfogott, hogy megcsinálja. Jöttek a többiek, és röhögtek rajta, hogy ebédszünetben dolgozik.. Összerakták. 64000 Ft-ot fizettem érte, de végre haza tudtam hozni. 4 nap után újra visított indítást követően. Ismerősöm mondta, hogy feszítsem meg a szíjjat. Megtettem, és azóta jó!

Már nyár óta idegesített, hogy a jobb hátsó ajtózár megszűnt működni. Toyotáék 2. körben tudták beazonosítani, hogy mi az amire szükségem van, és 55000+aprajára taksálták. Nem kértem. Vettem hirdetett bontásból egyet. Ez 11000 volt postával, pontosan ugyanúgy működött, mint a saját. Megkerestem az eladót, aki természetesen működőt küldött, és nem ér rá ezzel foglalkozni. Költse gyógyszerre! Vettem aztán dec. 9-én egy univerzálisat a Homasitából 4900-ért. Beszerelve működött a helyén, ellenben az ajtókárpitot fölrakva befeszíti a zárat. Elnapolódott a készre variálás délutános műszak miatt, de végül összehoztam. Működik az összes ajtózár!

2019

Beszereztem Bárdiéktól a szűrőket július 29-én. Az olajcseréhez az olaj is megérkezett aznap a Formula3000-től: xado 5W 40. Előbbi 9853 Ft, utóbbi 10499 Ft

Szűrők és olaj cseréje: augusztus 22. Km óra állás: 200336

December 5-én bevásárlós út során kigyújtotta a kocsi az EngineCheck lámpát. Lebeszélni 10-én reggelre sikerült a kiolvasást. Diagnózis: izzítógyertya hiba. Hibakódot törölte, de ennyi történt mindösszesen 6000,- Ftért. Azóta nem jött vissza a hiba, de a javítás időzítése megtörtént ismerős szervizessel.

 

2020

Júniusra ismét visszajött a check lámpa, aztán el, és így tovább. Elvittem ismerős szerelőhöz. A hiba EGR szelep. Kitakarította és törölte a hibát. Az viszont még aznap visszatért, és továbbra is maradt a bújócska. 2000 Ftot kért a mutatványért, és egyelőre ott tart a dolog, hogy meg kell kísérelni kideríteni, milyen szenzor adja a jelet, ami nem tetszik a vezérlőnek.

Augusztus 8-án lett cserélve olaj + szűrők ismerős szervizesnél. Km állás: 208783. Olaj: Mobil 5W30 ESP.

 

2021

Augusztus 19-én megrendeltem a fékcuccokat és az olajcsere dolgait. Az első féket szeptember 10-én cseréltem.

Olajcsere október 30-án 220327km-nél történt.

Novemberben egyik kirándulásról hazafelé tartva egy kereszteződésben sikerült lekoccolnom az előttem lévő autót. Mindösszesen az első rendszám gyűrődött és a rendszámtartó amortizálódott. Ezt nov. 22-én cseréltem. Ekkorra ért oda az autó, hogy már harmatgyengén üzemelt. Előzésbe nem lehetett vele belekezdeni, illetve az emelkedőkön is trabant mód tudott lassulni.
A folyton eltünő - visszatérő Check Enigne lámpának volt tulajdonítható, ami mindig visszatérő EGR hibát jelzett a kiolvasás szerint.
2 autószerelővel is konzultáltam. Az egyik kapásból EGR szelep cserét mondott, a másik a EGR rendszerét vette volna sorra. Először a szelepeket cserélte volna (12Vos) és ha a hiba marad, csak akkor az EGR szelepet.
Mivel nem volt cirka 100000 Ftom kísérletek finanszírozására, bontott dolgokkal pedig nem akartam foglalkozni, gondoltam 2000 Ftot megér a vákuumcsövek cseréje. Megtörtént, hiba maradt. Elkezdtem hát keresgélni a NETen, mit lehet találni... Megvolt az EGR hibakód, és egy helyen valaki elkottyantotta, hogy ez a hibakód jelenik meg a légtömegmérő hibája esetén is.

Decembert írtunk ekkor, és keresgéltem szenzort - mire lehet számítani. /Az EGR szelepet időközben megvettem Autodoc -ról 21000+szállításért/ A légtömegmérő cirka 40000-es tétel lett volna. Továbbolvastam: elegendő lehet a megtakarítása. Nosza! 12.14-én vettem karburátor tisztítót. Ezzel felszerelkezve elvégeztem a megadott műveletsort, és azzal meg is javítottam az autót!

 

2022

Április 6-án átmentem Érdre a Stop Shopba bevásárolni, hazafelé menet nem volt hajlandó indulni az autó. Indítózás helyet csak kattant és nem történt semmi. Relék és biztoítékok kontakt ellenőrzése után sem igen javult a dolog, de változás azért volt. Ahogy matattam a kocsi elejében, egy leheletnyit tekert az indítómotor kattogás előtt. A tippem testkábel hiba volt, és helyénvalónak bizonyult. Ellenben cserélni nem tudtam, ezért az 'osanos' bikakábelt raktam rá pluszba a negatív akkusaru és a blokk közé. Ennek minőségét jelzi, hogy csak egyik kábelcsipesszel nem indult továbbra sem. Mindkét eret rákötve testre. Indult és hazavitt.
Másnap vettem a Gyurivill-nél hegesztőkábelt és sarukat. A két testkábelt két ilyen szerelt hegesztőkábelre cseréltem. Bivaly lett: egy hegesztőkábel  magátmérője nagyobb, mint a két gyári testkábel magátmérője együtt.

Júniusban anyunál voltunk Ózdon a telket rendbeszedni, amikor kiderült, hogy a jobb első tompított nem üzemel. 06. 21-én cseréltem ki, miután hazaértem.

Augusztus 11-én vittem műszakira. Gond nélkül átment.

X.16-án políroztam és lakkoztam újra a fényszóróit. Nagyon baba lett.

November 13-án álltam át télire: kerekek cseréje, téli ablakmosós feltöltés, takarítás, folyadékszintek ellenőrzése. Beszereztem hozzá decemberben az olajcseréhez szükséges olajat és szűrőket.

 

2023

Február 20-án lengőkarok, stabilizátor szilentek, bal első féktárcsa porvédő, olaj és szűrők cseréje. (Kopogást hallottam a jobb elejétől a kiváló minőségű utakon.) A mutatvány mindösszesen 70 eFt-ba került. Óraállás: 234946 Olaj Mobil 1 5W30 EPS, szűrők: olaj - MANN, levegő és pollen Ashika.

Március 23-án cseréltem át a nyári kerekeket.

Június 10 eddig bírta a jobb első féktárcsa porvédő. A szervízben mutatták, hogy "az is gázos, de még tart".
A konyha felújításához szereztem be a dolgokat, amikor eléggé ronda hangot hallottam jobb elölről. Vizslatást követően kiderült, hogy a porvédő lemez nincs a helyén. Leszedni még nem tudtam, ezért a beszerzéseket a konyhához így tudtam le vele. Hol nem, hol kevésbé, időnként pedig nagyon zörgött.

20-án kellett mennem diabetológushoz. Előtte leszedtem a kereket és kirámoltam a nagyrészt már leszakadt porvédőt. 2,5 cm "hús" fogta mindösszesen. Autodoc -on találtam rávalót, de nem rendeltem még meg, mert nyaralás előtt kétséges a beérkezése, közben pedig nem lesz aki átvegye. Majd utána.

Július 20-án érkezett meg a Autodoc-on rendelt porvédő, amit 22-én szombaton föl is pakoltam a helyére. Ha már leszedtem a féknyerget, a betéteket és a fékmechanikát megtakarítottam és megjárattam.

VIII.18-án vettem 2db nyári kereket (Uniroyal rain expert 5), és lecseréltem az első műanyagkarikákat. (Nem lehetett már nyöszörgés nélkül kanyarodni rajtuk.)

Szeptember 8-án pedig ki kellett cserélnem a jobb első helyzetjelzőt. XI.24-én átcseréltem a téli kerekeket.

2024

A csereérett nyári gumikat és a téliket is féloldalasan koptatta a verda, ezért aktuális lett a futómű beállíttatás.

Tavaly cserélve lettek a lengőkarok és a stabilizátor pálcák, ezért idén a kormányösszekötő gömbfejeket cseréltettem ismerős szervizessel február 3-án (15000,- Ft). Az első- és hátsó kerekeket átcseréltem, hogy kopjanak az utóbbiak is. A téli elsők is lementek már a külső oldalon kopásjelzőig.

Február 7-ére kaptam időpontot futóműbeállításra. Budaörsön végezték 13000,- Ft.

Március végén dolgoztam Arlóban a horgászház vízvédelmén. Akkor találtam kárpitrögzítő bolhákat. Kiderült, hogy méretben jó a motorháztető alá a légterelő felfogatásához (hiányoztak a bolhák már amikor vettük az autót). Ez rögzítődött.

Április 15-én hazafelé tartva a telekről durva súrlódó hangja volt a jobb hátsó féknek. Ház előtt vizslatás – melegedés és égett ferodó szag. 16-án melóból hazaérve szétszedés és szemle: rommá kopott a betét a külső oldalon (beékelődött a vasról leszakadt maradék ferodó a betét és a tárcsa közé). A belső oldali betét még normál állapotúnak nevezhető – ez megszorult a csúszkán.
Elzúgtam robogóval Érdre a Unixhoz, és vettem textar fékbetét garnitúrát, és fékmechanika felújító készletet mindkét oldalra. Hazaérve aztán rohamléptekben javítás – mert másnap kellett vinnem a lányomat fogszabályzásra. Ekkor kapta a felső fogsorra a ragasztós cuccot. Kicseréltem, aztán egy pár km-es kanyaron megvasalgattam az új betéteket.

Szintén áprilisban cseréltem még az ablaktörlő lapátokat.

Az olajcsere igencsak időszerűvé vált, de sok egyéb meló és intéznivaló miatt egészen május 16-ra tolódott. A bevált Mobil 1 EPS 5W30 -as olajat és mann szűrőt kapott. Óraállás: 250177.

Május 19-én a Rallyról hazaérve fogadott az, hogy a toyota jobb eleje felnin áll. Úgyis szabadítani kellett már a téli garnitúrától – átraktam a nyári kerekeket. V.31-én tudtuk megejteni a klímatöltést. Ezt vártam a pollenszűrő cseréjével, filtron aktív szenes szűrőt kapott. A levegőszűrő cseréjével azt vártam, hogy legyen időm az EGR szelep és a légtömegmérő takarítására. Ezt június 23-án követtem el. Meyle légszűrőt kapott.

Az új téligumi garnitúrát július 10-én sikerült átrakatni Törökbálinton.

Július 21-én gondoltam ki azt, hogy kicserélem a jobb hátsó fékbetéteket is cakpakk, hogy még műszaki vizsga előtt legyen idejük összekopni a tárcsával. Maga a vizsga VII.30-án ejtődött meg. Gond nélkül teljesítette a járgány.

 

2024.08.29