Munkatársam keresett meg 2020 nyarán azzal, hogy ismerősei egy örökség garázsát kipakolva 2 db babettára bukkantak. Azzal fordult hozzám, hogy tudja, hogy nálam még motor lesz belőlük, és nem csak elpiacolódik.

A mennyit kérnek érte kérdésre abban maradtunk, hogy hoz majd fényképeket az állapotukról, megnézi, hogy a motor forog-e...
Utálok alkudozni, és nem is szoktam szinte soha, ezért kerek perec megmondtam hogy mennyit tudok rászánni: 15000Ft. Azt mondta, hogy ők is ilyesmi összegre gondoltak. Megegyezkedtünk.

Szeptember 14-én hozta el a srác a motorokat, és a munkahelyi parkolóban cuccoltuk át őket kocsiból-kocsiba. Készült róluk kép a megérkezéskor:

207.100 ő az ígéretesebb

207.300 leginkább bontószökevény néven emlegethető

Nagyon sokáig feléjük sem néztem, hiszen volt dolgom éppen elég az építkezéssel, de azért elérkezett az az idő, amikor az összes nyílászárót beépítettem, és a fölrakott dryvit hálózását is befejeztem. Hozzá tudtam végre szagolni a piros libakergetőhöz: október 20-án, még a szigetelős-munka közben, felöntöttem a forgattyúsházat gázolajjal, keveset engedtem a hengerbe is, leszedtem a tankot, abba is löttyintettem fél liternyit. Mindezeket átmosás gyanánt. Kívül pedig letörölgettem róla az irtózat mennyiségű port. Kitakarítottam a levegőszűrőt, kifujkáltam a vázat, elpucoltam a karbit, elmostam a tankot és összeraktam a mopedet szikrapróbára.

Legnagyobb meglepetésemre volt szikra, és ezen lelkesülve - már jócskán sötétben (kit érdekel... van már műhely) - indítási próba következett november 7-én.

Beindult. Fél szivatóval lehetett vele karistolni is, de ha kikattant a szívatólemez, rögtön hörögni kezdett. Falsolt veszettül.

Ismét egy nagyobb kihagyás következett a konyhaszekrény ajtóinak festése miatt. Mindenesetre kiszedtem a motorblokkot, és a tartalékos felújított 207-es blokkomat fölszereltem volna azzal a fúrt hegerrel, amit korábban egy ismerőstől beszerzett 207es akatrészkupacban találtam. Csakhogy a hengeren a felömlők alsó sarkainál elszarhatták a fúrást - repedés és törés volt a hüvelyfalban (olyan, mintha a fúráskor kitörtek volna belőlük 1-1 morzsányit). Kapott hát egy másik, a csomagban talált hengerszettet.
Ráraktam egy 207-es rugós nyerget is. Ha ismét lehet próbálni, azt már nagyban lehessen.

Szimmeringek cseréi után megy vissza a saját blokkja, ami annyira a sajátja, hogy stimmel a száma a vázéval.

November 30-án átnéztem, kitakarítottam a két kereket, a fék felületét rendberaktam, fékpofákat megpucoltam. Hátsó tengelyt kell szereznem hozzá, mert a sajátján a menetnek vége.
Hozzáláttam végül a szimmeringek cseréjéhez, de igen galád módon fémházasra cserélte valaki az összeset. Egyelőre megakadt a mutatvány. Jobban rá kell készülnöm, mert nagy meccs lesz!

 

December 20-án mivel nem volt hajlandó indulni a tartalékos blokkra applikált gyújtással, gondoltam kicserélem a már kipróbált saját gyújtására. Megcsináltam a vezetékfűzögetéseket, és javítottam a tirisztor repedéseit.

A saját gyújtásával összeraktam dec. 27-én, de nem bírtam beindítani. Pöffent egyet és annyi, hiába tekergettem. Átcseréltem a hengerszettet a sajátjára, elvégre azzal már üzemelt korábban. Érdemi változás nem történt és mivel nem volt rá több időm, így maradt.

XII.29-én néztem rá ismét. Kiderült, hogy a hengerfejnél fújt ki, ezért volt hajlandó csak pöffenni és annyi. Lecseréltem a hengerfejet is a sajátjára, és már indítható a moped. Alapjáraton üzemel, gázadásra leáll. Még ki kell takarítani rajta a kipufogót, és be kell állítanom a gyújtást és a karbit.

2021

I.2-án a kormánycsapágyat szedtem rendbe. Kiderült, hogy azért járt furán, mert a felső csészéből 3db golyszi hiányzott. Január 4-én pedig szívócsövet síkoltam és a saját, 9-es karbijának a szívócsőre illeszkedő felét is.

Később a síkolást el kellett játszanom a szívócső és a henger közé valósi hőszigetelő bakelittel. 2dbot vettem újonnan, és mindkettő hibás volt! Volt egy sérülés a csavarhely és a szívórész között, amin vígan falsolhatott volna.

Január 25-én hozzáláttam az átszimmeringezéshez. Amikor félbehagytam, éreztem, hogy nagy mutatvány lesz... az volt. A fémházas szimmeringeket csapágyragasztóval beragasztotta az előző "szervizes" a blokkba. Hogy ne sérüljenek a szimmeringházak, széthúztam a blokkot teljesen, beszereztem a szimmeringeket I.30-án. Magát a blokkot totálban február 4-én raktam össze (teljes takarítás, csapágyazás, szimmeringezés, blokkfelek összesíkolása; a szegmensvezető, az indító- és kuplungpofák olajtalanítása után). Frissen fúrt hengert kapott, hozzá valósi dugattyúval és gyűrűkkel, a gyűrűk élét lehúztam vásznon.

Fölszereltem a hengerre a síkolt azbeszt távtartót a tömítésekkel, rá pedig az ugyancsak síkolt szívócsonkot. Visszakapta a saját generátor álló- és forgórészét, valamint a kislánckereket a bringaátváltóval. Utóbbiba sasszeget kellett vennem, mert egy dróttal volt "fölszerelve". A megújított blokkot II. 8-án szereltem vissza a vázba. (Közben befejeztem a ház gipszkartonozását.)

Február 10-én megejtettem a saját karbi átfúvókázását, beállítottam a láncfeszességet és szétszedtem a kipufogót. Még mindig nem akar üzemelni!!

21-én sikerült egy épkézláb karbit összeraknom, és fölszerelnem reményeim szerint készre a járgányt. Indul, jár, de kipörögni nem bír. Valószínűsítem, hogy túlságosan nagy előgyújtást állítottam neki. Ezt még orvosolni fogom.

Március 12-én kicseréltem a dekompresszort, mert úgy hallottam-láttam a gyújtásbeálltás után, hogy ott elengedi a füstöt alapjárat-üzemnél. A rendeltetésszerű működés még mindig várat magára! Nem tudom, hogy bír ennyire kibabrálni velem egy babetta!?

2022

Annyira elegem lett ebből a szarkupacból, hogy parkolópályára raktam. A műhelyben viszont helyszűke van, ezért gondoltam egyet, készítettem egy polcot amire följátszottam. Kinézetre tulajdonképpen nincs vele probléma. Így díszítő funkciója azért van.

2024

Októberben gondoltam rá, hogy rendbe kellene már szednem a saját blokkját. Hozzáláttam hát, hogy kirámoljam a csapágyakat a blokkból. Kétszer is! A második menet X.6-án történt, és már bekeményítettem: 100-as szegeket hegesztettem a zsákfuratban lévő csapágyakra, de még így sem tudtam kirámolni őket a blokkból! Milyen állat ragasztja a csapágyat a zsákfuratba?

A 3. menetben már M12-es csavart hegesztettem a belső gyűrűbe. Arra gondoltam így már nem bír ellenállni …

 

2024.10.12